Znajomość języka obcego zdobyta metodą edukacji dwujęzycznej umożliwia poszerzanie horyzontów i perspektyw. Nauka przedmiotów w innym języku poprawia zdolność koncentracji, ćwiczy pamięć, uczy samodzielności, rozwija kreatywność oraz przede wszystkim daje możliwość swobodnego komunikowania się w tym języku, rozumienia i interpretacji tekstów kultury, korzystania z oryginalnych źródeł wiedzy, a także przygotowuje ucznia do zdobywania kolejnych szczebli edukacji z nauczaniem dwujęzycznym.
Nasi nauczyciele to wysoko wykwalifikowani specjaliści od nauczania dwujęzycznego oraz wykładanego przez siebie przedmiotu. Dlatego nauczanie odbywa się na podstawie autorskich programów nauczycieli poszczególnych zajęć.
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Świdniku w roku szkolnym 2023/2024 zamierza organizować naukę w klasie VII:
- dwujęzycznej z językiem angielskim – do 28 miejsc,
- dwujęzycznej z językiem hiszpańskim – do 28 miejsc.
Termin składania wniosków: od 13.03.2023 r. do 31.03.2023 r.
Planowany termin sprawdzianu predyspozycji językowych do 26.05.2023 r.
ZASADY PRZYJĘĆ
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 910):
- W szkołach publicznych i niepublicznych, z wyjątkiem szkół artystycznych, branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych, mogą być tworzone oddziały dwujęzyczne.
- W przypadku szkoły podstawowej oddziały dwujęzyczne, o których mowa w ust. 1, tworzy się począwszy od klasy VII.
1. Na rok szkolny 2023/2024 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do oddziału dwujęzycznego utworzonego w klasie VII ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 25 ustawy – Prawo oświatowe, w pierwszej kolejności przyjmuje się uczniów tej szkoły, którzy:
1) otrzymali promocję do klasy VII;
2) uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu predyspozycji językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną.
2. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, niż liczba wolnych miejsc w oddziale, o którym mowa w ust. 1, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
1) wynik sprawdzianu predyspozycji językowych - maksymalnie 100 punktów [1].
2) wymienione na świadectwie promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej oceny z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, za oceny wyrażone w stopniu:
a) celującym - przyznaje się po 18 punktów;
b) bardzo dobrym - przyznaje się po 17 punktów;
c) dobrym - przyznaje się po 14 punktów;
d) dostatecznym - przyznaje się po 8 punktów;
e) dopuszczającym - przyznaje się po 2 punkty [2].
3) świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem - 7 punktów [2].
3. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu oddział, o którym mowa w ust. 1, nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria, o których mowa w art. 131 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, tj.:
1) wielodzietność rodziny kandydata;
2) niepełnosprawność kandydata;
3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Kryteria o których mowa powyżej mają jednakową wartość.
4. W przypadku wolnych miejsc do oddziałów dwujęzycznych w publicznych szkołach podstawowych na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego, mogą być przyjęci kandydaci niebędący uczniami tej szkoły, którzy przystąpili do tego postępowania.
[1] Zgodnie z warunkami określonymi przez szkołę.
[2] Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. z 2022 r., poz. 2431)