PROJEKT WIELKA RZEKA – UKŁAD KRWIONOŚNY CZŁOWIEKA nagrodzony i zakwalifikowany do Finlandii na
13 Europejski Festiwal ,,Science on Stage “
Autorką i kierownikiem projektu jest nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej Anetta Czeczko, która wraz z Anną Grabczak i zespołem w składzie: Adam Dziewulski, Kamila Kaszubska, Maria Kuromska, Aleksandra Roczeń, Tomasz Samociuk, Andrzej Wypych w dniach 22-23 września 2023 roku podczas 13. Festiwalu ,,Nauki Przyrodnicze na Scenie”, organizowanego przez Wydział Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu wzięła udział w ogólnopolskich eliminacjach mających na celu wyłonienia delegacji polskich nauczycieli do europejskiej edycji festiwalu. Uniwersyteckie jury w znamienitym profesorskim składzie wyróżniło projekt w kategorii Nauka dla Najmłodszych. Krajowy Komitet Organizacyjny festiwalu spośród 16 nagrodzonych projektów z różnych poziomów edukacyjnych, nominował nasz projekt na 13. Europejski Festiwal ,,Science on Stage” w dniach 12-15 08.2024 w Turku/Finlandia i zgłosił jako jeden z trzech polskich projektów do oceny międzynarodowego jury.
Projekt Wielka Rzeka stanowi wstęp do anatomii człowieka, analizy ludzkiego ciała jako organizmu złożonego z układów, organów, tkanek i komórek. Formuła oparta na storytellingu inspiruje, inicjuje do własnej aktywność poznawczej i poszukiwania informacji. Ponadto aktywizuje ośrodki sensoryczne, wyzwala kreatywność. Opowieść słowna nauczyciela oparta na Szóstej Wielkiej Opowieści Marii Montessori, ilustrowana jest pokazem oraz prostymi doświadczeniami wykonywanymi przez uczniów i nauczyciela. Podczas projektu dzieci zapoznają się układem krążenia, tworzą model składu krwi, wykonują eksperymenty związane z funkcjonowaniem układu krwionośnego, pracą serca, naczyń krwionośnych.
Do realizacji doświadczeń wykorzystano łatwo dostępne materiały i produkty spożywcze: sok z buraka, rurki z tworzywa, naczynia szklane, syrop klonowy, czerwone żelki, pianki marshmallow, cukrową posypkę. Dzięki wykorzystanym materiałom i formule, projekt sprzyja poznaniu fizjologii człowieka. Jest wstępem do kolejnego etapu edukacyjnego.
Jesteśmy dumni, że osiągnięcia uczniów z młodszych klas zostały dostrzeżone i tak wysoko ocenione.