Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na realizację kolejnego projektu Erasmus+ Partnerstwa Strategiczne - Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk - "Social Radio 2,0: The European School Radio and Podcasting Community for Active Citizenship Education", którego celem jest stworzenie szkolnej radiostacji. Wspólnie z partnerami z Grecji, Cypru, Hiszpanii i Portugalii będziemy rozwijać wśród naszych uczniów zainteresowanie tym, co dzieje się w środowisku lokalnym oraz kształtować postawy obywatelskie. SP5 pełni rolę koordynatora projektu.
Artykuły prasowe:
Promowanie edukacji obywatelskiej w szkołach jest jednym z priorytetów polityki oświatowej krajów UE, mającym na celu przygotowanie uczniów do roli obywateli, którzy będą aktywnie i odpowiedzialnie radzić sobie z zagrożeniami, przed którymi stoją europejskie społeczeństwa. Chociaż w niektórych krajach obserwujemy znaczne postępy, większość państw UE nie zapewnia nauczycielom specjalistycznego szkolenia w zakresie edukacji obywatelskiej i konieczne są dalsze wysiłki w zakresie praktycznego szkolenia nauczycieli w zakresie edukacji obywatelskiej. Na przeciw tym potrzebom wychodzi projekt „Social Radio 2.0”, którego realizację rozpoczęła nasza szkoła. Partnerami projektu są CPI - Cypryjski Insytut Pedagogiczny, hiszpańska szkoła CEIP LOS ALBARES, organizacje pozarządowe: Out of the Box Europe z Portugalii oraz EUROPEAN SCHOOL RADIO i STIMMULI FOR SOCIAL CHANGE z Grecji. SP5 pełni rolę koordynatora całego projektu.
Na początku stycznia odbyło się zdalnie pierwsze spotkanie przygotowawcze, podczas którego koordynatorzy wszystkich organizacji partnerskich mieli okazję lepiej się poznać i uaktualnić kalendarz działań w związku z trwającą pandemią. A zaplanowano naprawdę ambitne rezultaty pracy intelektualnej.
1) Pierwszym rezultatem będzie wysokiej jakości program nauczania dla szkół podstawowych i średnich, który pomoże rozwinąć w uczniach umiejętności wymagane do bycia aktywnymi obywatelami, takie jak krytyczne myślenie, umiejętności cyfrowe i rozwiązywanie problemów. Realizacja będzie podzielona na następujące etapy:
• INSPIRUJ: uczniowie podadzą przykłady młodych ludzi, którzy działają na rzecz zmian w szkole, swojej lokalnej społeczności lub w skali globalnej, będą doskonalić swoje umiejętności argumentacji i dyskusji w celu określenia rodzaju umiejętności, które są wymagane by stać się aktywnymi obywatelami i zastanowić się, czy są w stanie podjąć podobne działania
• BADAJ: uczniowie będą pracować ze swoimi rówieśnikami ze szkoły, członkami społeczności lokalnej, przedsiębiorcami i dziennikarzami z lokalnych stacji radiowych w celu omówienia problemów, które dotyczą ich szkoły i społeczności. Zagłębią się również w problemy lokalnej społeczności, przeprowadzając wywiady i słuchając odpowiednich podcastów w klasie
• DZIAŁAJ: uczniowie podejmą działania i staną się reporterami w swojej lokalnej społeczności, aby lepiej zrozumieć problemy i potencjalne rozwiązania. Pracując w grupach, uczniowie nauczą się tworzyć relacje audio w formie podcastów na temat tego, co dzieje się w ich szkołach i społecznościach lokalnych na wybrane przez nich tematy. Będą na bieżąco informować o problemach i motywować młodych uczniów do działania
2) Drugim rezultatem projektu będzie program szkoleniowy dla nauczycieli, dzięki czemu wzrośnie zaufanie nauczycieli do korzystania z innowacyjnych metodologii, takich jak uczenie się oparte na projektach i myślenie projektowe w celu rozwijania edukacji obywatelskiej. Będzie również miał na celu ułatwienie włączenia radia i podcastów do istniejących programów nauczania oraz zaangażowanie nauczycieli w platformę Social Radio 2.0 i społeczność internetową.
3) Rezultat trzeci ma na celu stworzenie praktycznego i wszechstronnego banku wszystkich niezbędnych materiałów do nauczania i uczenia się, które będą wspierać stosowanie szkolnego programu nauczania z wykorzystaniem szkolnego radia i podcastów. Tworzenie tego rezultatu będzie przebiegało 3-etapowo:
INSPIRUJ: wyszukiwanie podcastów, organizowanie działań związanych z przełamywaniem lodów i rozwijaniem współpracy, oglądanie wykładów Tedx i organizowanie debat klasowych, aby pomóc uczniom zrozumieć ich mocne strony, zmotywować ich do bycia aktywnymi obywatelami i sprzyjać owocnym dyskusjom.
BADAJ: nauczyciele otrzymają materiały, takie jak podcasty, filmy i plany lekcji, mające na celu wspieranie uczniów w debatach na temat ich społeczności, pogłębianie badań nad wybranymi tematami i wspieranie w dyskusjach panelowych.
DZIAŁAJ: na tym etapie nauczyciele otrzymają wsparcie w postaci materiałów do nauczania i uczenia się, takich jak szablony projektów, plakaty online, i plany lekcji, które pomogą uczniom rozwinąć empatię, zaradność i umiejętność rozwiązywania problemów oraz stać się kreatywnymi reporterami i ambasadorami zmiany w swojej społeczności lokalnej.
4) Ostatnim rezultatem będzie interaktywna platforma internetowa ogólnoeuropejskiej społeczności internetowej złożonej z nauczycieli, uczniów i szkół, którzy wykorzystują szkolne radio i podcasty do promowania zaangażowania obywatelskiego wśród nastolatków. Opracowany zostanie także system online, który będzie obsługiwał szkolne audycje radiowe za pośrednictwem zautomatyzowanego systemu radiowego i utworzy łatwe w użyciu archiwum podcastów. Powstanie również profesjonalna aplikacja mobilna Social Radio 2.0, aby ułatwić otwarty dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych, które zostaną wyprodukowane w trakcie trwania projektu, umożliwić tworzenie i odsłuchiwanie audycji radiowych, oraz zapewnić kanały komunikacji, takie jak fora i miejsca na komentarze, które wzmocnią interakcję między członkami społeczności Social Radio 2.0.
Link do strony projektu: https://socialradio.europeanschoolradio.eu/
Link do platformy internetowej: https://community.europeanschoolradio.eu/
Link do aplikacji internetowej do nagrywania i słuchania podcastów: https://next.europeanschoolradio.eu
Szkolenie kadry "Social Radio 2.0"
W dniach 8-10 czerwca w Thessalonikach odbyło się szkolenie kadry w ramach realizowanego w SP5 projektu Erasmus+ "Social Radio 2.0". Organizatorem szkolenia było greckie European School Radio oraz Cypryjski Instytut Pedagogiczny, a zajęcia odbywały się na kampusie Międzynarodowego Uniwersytetu Hellenistycznego. Uczestnicy: Beata Adasik, Marcin Paśnikowski, Aneta Seremak, Łukasz Wnuczek i Magdalena Wnuczek wzięli udział w wykładach i warsztatach na temat edukacji z wykorzystaniem szkolnego radia oraz podcastów. tworzenia, edycji i publikowania podcastów oraz obsługi oprogramowania do tworzenia audycji radiowych. Podczas szkolenia zaprezentowane zostały również stworzone podczas realizacji projektu "Social Radio 2.0" rezultaty, takie jak program nauczania, baza zasobów oraz aplikacje internetowe oraz mobilne do tworzenia i publikowania podcastów. Nauczyciele z "Piątki" współpracowali ze swoimi kolegami i koleżankami z Portugalii, Grecji, Hiszpanii i Cypru podczas tworzenia scenariuszy zajęć dla uczniów oraz nagrywania i edycji pierwszych podcastów.
Przy okazji szkolenia odbyło się również spotkanie projektowe organizacji partnerskich, podczas którego ustalono dalszy harmonogram realizacji działań, min. poszerzenie bazy zasobów oraz faza pilotażowa programu nauczania.
Posłuchaj podcastu instruktażowego na temat nagrywania podcastów
Posłuchaj podcastów stworzonych przez naszych uczniów
Wypełnij ankietę ewaluacyjną
22-23.06.2023 Międzynarodowe Spotkanie Projektowe w Faro, Portugalia
W dniach 22-23 czerwca 2023 r. dwoje nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 5 w Świdniku uczestniczyło spotkaniu z partnerami z Grecji, Cypru, Hiszpanii i Portugalii. Podczas spotkania omówiono stan realizacji rezultatów projektu (programu nauczania edukacji obywatelskiej za pomocą szkolnego radia i podcastów, programu szkoleniowego dla nauczycieli, banku zasobów oraz platformy i aplikacji mobilnej Social Radio 2.0). Uczestnicy omawiali też przeprowadzone wydarzenia upowszechniające, oraz sposoby upowszechniania informacji o projekcie i jego rezultatach.
20-21.07.2023 Międzynarodowe Spotkanie Projektowe w Świdniku, Polska
W dniach 20-21 lipca 2023 r. Szkoła Podstawowa nr 5 w Świdniku była gospodarzem spotkania partnerów projektu. Wzięło w nim udział troje przedstawicieli organizacji European School Radio z Grecji, oraz pani dyrektor szkoły Los Albares z Hiszpanii, która połączyła się z uczestnikami online. Podczas spotkania omówiono stan realizacji rezultatów projektu, min. usprawnienie działania platformy i aplikacji mobilnej Social Radio 2.0. Uczestnicy omawiali też zalecenia Agencji Narodowej z ewaluacji raportu przejściowego oraz sprawozdania finansowe.
Prezentacja projektu podczas konferencji pt.: „SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI: AKTYWNE UCZESTNICTWO – DEBATA – WSPÓLNE DZIAŁANIE "
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaprosiła pana Marcina Paśnikowskiego jako prelegenta na konferencji pt.: „SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI: AKTYWNE UCZESTNICTWO – DEBATA – WSPÓLNE DZIAŁANIE ", która odbędzie się w dniach 10-11 października 2023 r. w Olsztynie. Weźmie niej wielu ekspertów oraz praktyków, którzy podzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz praktykami edukacyjnymi w obszarze aktywności obywatelskiej i edukacji obywatelskiej w sektorze edukacji szkolnej. W zamierzeniu organizatorów konferencja ma stać się doskonałą okazją do wymiany myśli, doświadczeń oraz refleksji płynącej z praktyki edukacyjnej. Podczas swojego wystąpienia pt. "Europejskie radio szkolne i społeczność podcastów na rzecz aktywnej edukacji obywatelskiej", p. Paśnikowski zaprezentuje rezultaty i osiągnięcia projektu jako przykład dobrej praktyki inicjatyw i przedsięwzięć na rzecz uczestnictwa w życiu demokratycznym, społecznym i obywatelskim.