Numer projektu: 2024-1-IT02-KA220-SCH-000249540
Pełny tytuł projektu: “ENGAGE 11 - 13: A Holistic Approach to Preventing Student Disengagement”
Tytuł skrócony projektu: “ENGAGE”
Daty projektu: 01/10/2024 - 31/03/2027
Głównym celem projektu jest promowanie holistycznego podejścia do zapobiegania i rozwiązywania problemów związanych z brakiem zaangażowania uczniów i “ukrytym” przedwczesnym kończeniem nauki na poziomie szkoły podstawowej (przedział wiekowy uczniów od 11 do 13 lat). Aby osiągnąć wyżej określone cele, w ramach projektu zaplanowano opracowanie różnych materiałów edukacyjnych dla młodzieży i nauczycieli.
Projekt "ENGAGE" przynosi liczne korzyści dla społeczności edukacyjnej. Dla uczniów w wieku 11-13 lat oferuje wszechstronne podejście do przeciwdziałania „wyłączaniu się” poprzez rozwijanie umiejętności społecznych i radzenia sobie z wyzwaniami, dostosowane strategie nauczania oraz aktywne uczestnictwo w projektach służących społeczności. Nauczyciele zyskają podniesienie kompetencji pedagogicznych, możliwość wsparcia różnorodności stylów uczenia i efektywnego dostosowania Indywidualnych Planów Nauczania. Rodzice otrzymają narzędzia do lepszej współpracy z nauczycielami oraz monitorowania postępów edukacyjnych dzieci. Doradcy szkolni rozwiną umiejętności wsparcia emocjonalnego uczniów i współpracy z innymi członkami społeczności edukacyjnej. Dla społeczności lokalnej projekt przyniesie aktywne uczestnictwo uczniów w życiu społeczności, wzmacnianie więzi społecznych i rozwijanie świadomości społecznej, co przyczyni się do ogólnego wzrostu aktywności w społeczności lokalnej.
Projekt "ENGAGE" będzie podzielony na kilka kolejnych etapów, a jego rezultaty zostały zorganizowane w trzy pakiety robocze:
I Studia przypadków i strategie zapobiegania:
1. Działania:
- Identyfikacja 15 przypadków uczniów wykazujących oznaki wyłączania się lub niedostatecznej aktywności.
- Analiza przyczyn i strategii zapobiegania dla każdego przypadku.
- Przygotowanie siatki przedstawiającej oznaki i strategie zapobiegania.
2. Wyniki:
- Kolekcja studiów przypadków prezentujących sygnały wyłączania się uczniów.
- Siatka strategii zapobiegania dla każdej wczesnej oznaki wyłączania się uczniów.
II Pakiety szkoleniowe dla nauczycieli, rodzin i doradców szkolnych
1. Działania:
- Wspólne opracowywanie treści trzech pakietów szkoleniowych.
- Przygotowanie modułów dostępnych online na stronie projektu
- Szkolenie nauczycieli, rodziców i doradców szkolnych.
2. Wyniki:
- Pakiety szkoleniowe dostępne online, obejmujące tekst, obrazy, filmy i odwołania do zewnętrznych źródeł.
- Moduły dla nauczycieli, rodziców i doradców, skupiające się na strategiach przeciwdziałania wyłączaniu się uczniów.
III Wytyczne dla wdrażania edukacyjnego podejścia do nauki poprzez służbę społeczną
1. Działania:
- Wspólne opracowanie wytycznych do wdrożenia podejścia edukacji poprzez służbę społeczną.
- Opracowanie interaktywnego hipertekstu dostępnego na platformie projektu.
2. Wyniki:
- Wytyczne dotyczące edukacji poprzez służbę społeczną dla szkół z uczniami w wieku 11-13 lat.
- Interaktywny hipertekst umożliwiający szkołom dostosowanie własnej ścieżki edukacyjnej.