Projekt Erasmus+ "Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools" 2022-1-PL01-KA210-SCH-000082008 na temat wzmacniania umiejętności matematycznych dzięki zastosowaniu naowoczesnych technologii już od listopada 2022 w SP5. Tym razem partnerami są Turcja, Portugalia i Hiszpania.
Okres realizacji: 01/11/2022 - 01/11/2024
1) Krótkoterminowa wymiana uczniów 10-12.01.2023 w Świdniku
W dniach 10-12 stycznia 2023 SP5 gości uczniów i nauczycieli z Turcji, Hiszpanii i Portugalii w ramach realizacji projektu Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Na początek polscy i zagraniczni uczniowie wzięli udział w warsztatach matematycznych na temat symetrii we wzornictwie ludowym, które poprowadziła p. Aneta Seremak. Po południu odbyły się warsztaty z programowania przygotowane przez p. Marcina Paśnikowskiego, podczas których uczniowie tworzyli różnokolorowe rozety z wielokątów foremnych. Pani Beata Adasik przygotowała zajęcia integracyjne, aby młodzi ludzie mogli się lepiej poznać. Na zakończenie goście zaprezentowali swoje szkoły, miasta i kraje pozostałym uczestnikom projektu.
2) Krótkoterminowa wymiana uczniów 7-9.11.2023 w Guimarães, Portugalia
W dniach 6-10 listopada 2023 roku uczniowie i nauczyciele naszej szkoły brali udział w fascynującej przygodzie w ramach projektu Erasmus+. Pierwszego dnia, zaraz po porannym locie, nasi uczniowie wyruszyli na podbój uroków Porto, zanurzając się w bogatej historii miasta oraz podziwiając jego zabytki. Spacer po urokliwych zakątkach pozwolił zrozumieć kontekst kulturowy tego miasta. Jednym z najbardziej pamiętnych momentów dnia była panoramiczna trasa, umożliwiająca uczniom docenić malownicze widoki, jakie Porto ma do zaoferowania. Wspólne zwiedzanie ważnych miejsc umożliwiło wnikliwsze zrozumienie historii i kulturowego znaczenia Porto. Później, w ciągu dnia, nasza grupa odwiedziła popularny targ, gdzie miejscowi zaopatrują się w świeże owoce morza, egzotyczne przyprawy i regionalne specjały. W popołudniowych godzinach grupa przejechała do naszej partnerskiej szkoły w Taipas, gdzie uczniowie mieli okazję zapoznać się ze swoimi portugalskimi gospodarzami. Ta wizyta stanowiła początek wymiany kulturowej między uczniami obu szkół. Pierwszy dzień naszego projektu Erasmus+ w Portugalii nie tylko dostarczył uczestnikom pełnych wrażeń doświadczeń, ale także zainicjował pozytywny ton na kolejne dni przed nami. Działania nie tylko przyczyniły się do głównych celów projektu, ale również pozostawiły trwałe wrażenie na uczestnikach, rozwijając w nich poczucie wspólnoty i wzajemnej nauki.
Drugi dzień projektu rozpoczął się w szkole partnerskiej, gdzie uczestnicy zgromadzili się na specjalnym spotkaniu, poświęconym pamięci Pinar Karaca, koordynatorki projektu z tureckiego Hatay, która tragicznie zginęła w trzęsieniu ziemi w lutym 2023 roku. Uroczystość ta miała szczególne znaczenie dla wszystkich uczestników, tworząc atmosferę hołdu i solidarności. Po wzruszającym rozpoczęciu uczestnicy zostali obdarowani drobnymi upominkami, a następnie mieli okazję uczestniczyć w krótkim występie muzycznym. Kolejnym istotnym punktem programu były prezentacje szkół partnerskich, gdzie nasi uczniowie dzielili się informacjami na temat działań charytatywnych, zajęć pozalekcyjnych i projektów edukacyjnych realizowanych w naszej szkole. W przerwie wszyscy uczestnicy mieli możliwość degustacji tradycyjnych portugalskich przysmaków, co stanowiło doskonałą okazję do bliższego poznania lokalnej kuchni i wymiany doświadczeń kulinarnych. Następnie, uczniowie zostali podzieleni na grupy, aby zwiedzić szkołę, pracownie oraz obiekty sportowe. Po obiedzie odbyły się zajęcia integracyjne, w tym tańce na szkolnym boisku. Kolejnym punktem programu były warsztaty matematyczne, w których wykorzystywano aplikację Milage Learn+. To stanowiło doskonałą okazję do praktycznej nauki i wymiany doświadczeń w zakresie innowacyjnych narzędzi cyfrowych w edukacji matematycznej. Ostatnim, ale nie mniej istotnym punktem dnia, była wycieczka do dawnych miejskich łaźni, która dostarczyła uczestnikom nie tylko wiedzy historycznej, ale także okazję do bardziej swobodnej rozmowy i integracji w mniej formalnym otoczeniu. Drugiego dnia projektu Erasmus+ w Portugalii wzbogacił nasze doświadczenie o głębsze zrozumienie zarówno kontekstu edukacyjnego, jak i kulturowego, umacniając więzi między uczestnikami i kształtując inspirujący duch współpracy międzynarodowej.
Na początku trzeciego dzień projektu Erasmus+ uczniowie wzięli udział w zajęciach języka angielskiego, które nie tylko umożliwiły im doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, ale także stanowiły dodatkową okazję do międzykulturowej wymiany doświadczeń. Następnie odbyły się warsztaty z robotyki, które zakończyły się wyścigami robotów. Kolejne zajęcia skupiły się na konstrukcji kwadrantu, narzędzia wykorzystywanego w dawnych czasach w nawigacji i astronomii. To praktyczne doświadczenie pozwoliło uczniom zobaczyć, jak matematyka i nauki przyrodnicze łączą się w innowacyjny sposób. Po przerwie na lunch uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach z wykorzystaniem aplikacji GeoGebra, gdzie ich zadaniem było zaprojektowanie i wygenerowanie trzech identycznych kul. Pomimo wyzwania, uczniowie świetnie sobie poradzili, co dowodziło ich umiejętności i zaangażowania w zadania matematyczne. Popołudnie upłynęło pod znakiem wspólnego spędzania czasu z portugalskimi rówieśnikami. Trzeci dzień projektu Erasmus+ w Portugalii był pełen aktywności, inspirujących warsztatów i praktycznych zajęć, które wzbogaciły doświadczenie uczestników, umacniając jednocześnie współpracę międzynarodową w obszarze rozwijania matematycznych umiejętności uczniów.
W każdym projekcie bardzo ważne jest poznanie kultury, historii i tradycji kraju gospodarzy. Podobnie w ramach pobytu w Portugalii podczas realizacji projektu Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools” uczniowie SP5 mieli możliwość dokładnego poznania północy Portugalii. Rano wszyscy uczestnicy z Turcji Hiszpanii Polski i Portugalii udali się do pobliskiego miasta Gimarães, uznawanego za kolebkę Portugalii, gdzie wzięli udział w grze miejskiej, podczas której mogli zapoznać się z historią miasta rozwiązując przy okazji różnorodne zadania matematyczne na aplikacji MathCityMap. Przejście całej trasy po starym mieście, odwiedzenie kościoła świętego Franciszka, katedry, zamku oraz ciekawych miejsc na rynku głównym zajęło młodzieży ponad 2,5 h. Kolejnym punktem były odwiedziny w miejskim ratuszu oraz spotk spotkanie z panią Wiceburmistrz która odpowiedzialna jest za edukację. Podczas swojego wystąpienia mówiła młodzieży o tym, jak wiele korzyści przynoszą programy wymiany między szkołami, wyjazdy zagraniczne oraz projekty typu Erasmus+. Po lunchu w tradycyjnej portugalskiej restauracji cała grupa udała się na zwiedzanie Pałacu Książąt Bragança, gdzie mieli okazję obejrzeć piękne arrasy, zbrojownię oraz salę bankietową. Średniowieczne pałac wywarł na wszystkich niesamowite wrażenie. Następnie wszyscy przeszli do pobliskich ruin zamku w którym w dawnych czasach mieszkał król Portugalii. Po powrocie do Taipas i krótkim odpoczynku, uczniowie wraz z nauczycielami spotkali się w szkole na oficjalnej ceremonii zakończenia projektu, wręczenia certyfikatów oraz wspólnej kolacji. Była to okazja do spróbowania różnych lokalnych przysmaków ,tradycyjnych portugalskich potraw, a także czas na wspólną zabawę podczas dyskoteki. Nadszedł też czas pożegnania z grupą z Hiszpanii, która wyjeżdża w piątek rano.
\
Mimo, że czwartek był ostatnim dniem zajęć w ramach projektu, w piątek uczniowie ponownie spotkali się w szkole, aby wspólnie świętować Magosto, czyli obchodzony 11 listopada dzień Św. Marcina. Jest to święto, które odbywa się w okresie, kiedy trwa tzw. Lato Świętego Marcina – Verão de São Martinho i wiąże się z legendą, zgodnie z którą rzymski żołnierz pomógł marznącemu żebrakowi oddając swoją pelerynę. Kiedy to zrobił, natychmiast wyszło słońce i zrobiła się letnia pogoda. Głównym punktem wydarzenia jest oczywiście jedzenie pieczonych kasztanów, a także słuchanie lokalnej muzyki akordeonowej, śpiewów, oraz tańce i zabawy. Następnie w oczekiwaniu na transport na lotnisko uczniowie obejrzeli wspólnie film. W południe nadszedł czas pożegnań. Nie obyło się bez wielu łez i snucia wspólnych planów na kolejne wizyty. Wszyscy uczestnicy bardzo się zżyli, nauczyli wielu rzeczy, rozwinęli wiele ważnych umiejętności i zrozumieli jak ważna jest współpraca.
3) Krótkoterminowa wymiana uczniów 6-8.02.2024 w Alcover, Hiszpania
W poniedziałek 5 lutego 2024 r. rozpoczęła się kolejna krótkoterminowa mobilność uczniów w ramach projektu Erasmus+ „Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Czworo uczniów naszej szkoły podo pieką dwójkę nauczycieli udało się do Catalonii, aby tam wspólnie z rówieśnikami z Hiszpanii, Portugalii Turcji rozwijać swoje umiejętności matematyczne. Pierwszy dzień przeznaczony na podróż uczniowie spędzili podziwiając przepiękną Barcelonę. Po wylądowaniu udali się na Plac Hiszpański, aby wspiąć się na wzgórze, z którego roztacza się wspaniała panorama miasta, a następnie pospacerowali pod Bazylikę Świętej Rodziny Sagrada Familia, zaprojektowana przez słynnego hiszpańskiego architekta Antonio Gaudiego. Bajeczna architektura tego nieukończonego jeszcze obiektu wywarła na wszystkich niesamowite wrażenie. Po drodze uczniowie mogli podziwiać również jeden z domów zaprojektowanych przez Gaudiego, Casa Batlló. Imponujące wrażenie zrobiła też na wszystkich arena walki byków. Po pysznym lunchu z tradycyjnymi hiszpanskimi potrawami, grupa udała się na dworzec kolejowy Barcelona Sants, z którego pojechała pociągiem do miejscowości Alcover, w której znajduje się nasza szkoła partnerska.
Wtorek był pierwszym oficjalnym dniem rozpoczęcia projektu Erasmus+ „Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Rano hiszpańscy uczniowie oprowadzili swoich rówieśników z Portugalii, Turcji i Polski po szkole, pokazując im pracownie chemiczne, techniczne, bibliotekę oraz obiekty sportowe. Po wspólnym zwiedzaniu, w bibliotece szkolnej odbyły się prezentacje szkół partnerskich ich rodzinnych miast, regionów i krajów. Następnie cała grupa udała się do miejskiego muzeum, gdzie wzięła udział w interaktywnej wystawie na temat skamielin wydobytych na terenie tego regionu. Rozwinęli nie tylko swoją wiedzę na temat geologii, ale również matematyki analizując okresy czasowe poszczególnych okresów ery mezozoicznej, np. triasu. Nie zabrakło również warsztatów praktycznych, podczas których z przygotowanej w odpowiednich proporcjach mieszanki kredy, wody i soli uczestnicy wykonywali własne odlewy imitujące skamieniałości. Po powrocie do szkoły uczestnicy wzięli udział w warsztatach robotyki, podczas których konstruowali sztuczną dłoń poruszaną za pomocą programu komputerowego. Odbyły się też zajęcia z angielskiego, gry i zabawy integracyjne na boisku, oraz zajęcia sportowe.
Drugi dzień działań w ramach projektu Erasmus+ „Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools” rozpoczął się od zajęć językowych. Następnie wszyscy uczestnicy udali się na wycieczkę do Tarragony, miasta które pełniło rolę stolicy regionu za czasów rzymskich. Hiszpańscy uczniowie opowiadali swoim gościom o Starym Mieście, a następnie grupa zwiedziła dom rodziny arystokratycznej, odwiedziła ratusz, cyrk rzymski, gdzie odbywały się wyścigi rydwanów. Kolejnym punktem było zwiedzanie amfiteatru oraz wejście na punkt widokowy nazywany „balkon śródziemnomorski”, z którego roztacza się przepiękny widok na błękitno-turkusowe Morze Śródziemne. Podczas zwiedzania uczestnicy mieli za zadanie wykonać zdjęcia figur geometrycznych, które dostrzegli w architekturze miasta. Był oczywiście też czas na zakupy, lunch i spacer nad brzegiem morza.
Czwartek był ostatnim dniem zajęć w ramach projektu Erasmus+ „Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Rano uczniowie uczestniczyli w zajęciach robotyki i angielskiego, a następnie wszyscy udali się na spotkanie w ratuszu z burmistrzem Alcover. Po krótkim spotkaniu, hiszpańscy uczniowie oprowadzili swoich rówieśników z Polski, Portugalii i Turcji po swoim miasteczku. Grupa zwiedziła zabytkowy kościół, ruiny zabytkowej świątyni oraz przespacerowała się wąskimi uliczkami. Następnie wszyscy wzięli udział w spektaklu w języku angielskim „Trzy Szkockie Historie” opowiadającym historie zaczerpnięte z Makbeta i historii Szkocji, np. o Williamie Wallace. Spektakl był bardzo ciekawy, zwłaszcza że aktorzy pytali widzów o wybór zakończenia, a niektórzy uczniowie byli też aktorami, min. Paweł grał rolę wiedźmy. Wieczorem wszyscy spotkali się ponownie w szkole na wspólnej kolacji oraz podsumowaniu projektu. Na początek czekała na wszystkich niespodzianka - występ grupy Ball de Diables, która pokazała niesamowity taniec ze sztucznymi ogniami. Podczas kolacji można było spróbować tradycyjnych katalońskich potraw oraz przysmaków z krajów partnerskich. Polskie kabanosy cieszyły się bardzo dużym powodzeniem. Na zakończenie wieczoru wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe certyfikaty oraz upominki.
4) Krótkoterminowa wymiana uczniów 22-24.10.2024 w Hatay, Turcja
Od poniedziałku 21 października czworo uczniów naszej szkoły przebywa na Bliskim Wschodzie realizując projekt Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Tureckie Hatay jest ostatnim miejscem mobilności uczniów więc spotkanie jest doskonałym podsumowaniem dwuletnich działań projektu koncentrującego się na rozwijaniu umiejętności matematycznych. Po dosyć długiej i męczącej podróży poniedziałek upłynął na odpoczynku i integracji z tureckimi uczuciami.
Wtorek był pierwszym oficjalnym dniem projektu. Po powitaniu delegacja każdej szkoły partnerskiej zaprezentowała swoje miasto i region oraz podsumowała działania projektowe i wdrożone innowacyjne metody i narzędzia. Następnie wszyscy udali się na wspólne tradycje śniadanie z mnóstwem pysznych regionalnych potraw, wśród których nie zabrakło oliwek, falafela, różnych gatunków sera i warzyw. Posileni i pełni energii, uczniowie udali się na zwiedzanie miasta Altinozü, w którym odwiedzili “odwrócony” dom, gdzie mogli zrobić zabawne zdjęcia oraz muzeum, wytwórnię oliwy działającą od 900 lat oraz szklany taras widokowy umieszczony na klifie. Niesamowite smaki, zabytki i widoki pozwoliły gościom z Polski, Hiszpanii i Portugalii poznać niesamowitą kulturę znaną już od czasów starożytnych.
Drugi dzień projektu Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools” w tureckim Hatay rozpoczął się od warsztatów rozwijających umiejętności techniczne i matematyczne, podczas których uczestnicy zaprojektowali i wykonali na drewnianych płytkach obrazki składające się z geometrycznych kształtów. Musieli się nauczyć obsługiwać wypalarkę do drewna. Następnie gospodarze zaprosili wszystkich gości na krótki koncert szkolnego zespołu rockowego, podczas którego można było usłyszeć popularne utwory po angielsku i turecku. Następnym punktem programu była wycieczka do wioski Vakıflı, gdzie można było zobaczyć, jak się robi tradycyjne placki gözleme nadziewany serem, szpinakiem lub ziemniakami. Nie obyło się oczywiście bez degustacji. Następnie zagraniczni uczniowie wzięli udział w warsztatach kulturalnych i nauczyli się przygotowywać tradycyjny deser turecki künefe. W wiosce odwiedzili też drzewo Mojżesza, które według legendy wyrosło z laski proroka, podczas gdy pił on wodę ze strumienia. Kolejnym przystankiem było miasto Samandag, w okolicach którego uczestnicy weszli do Tunelu Tytusa, ręcznie wykutego w skale przez niewolników Cesarstwa Rzymskiego. Odwiedzili też królewskie grobowce Beşikli Mağara, których geometryczne rozmieszczenie i dekoracje wprawiają w osłupienie. Ostatnim punktem wycieczki była wizyta na plaży i gry zespołowe.
Czwartek to już ostatni dzień pobytu uczniów i nauczycieli SP5 w Hatay w Turcji w ramach projektu Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Rano uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których nauczyli się robić mozaiki. Proste geometryczne kształty zamieniły się w piękne motywy roślinne. Następnie po przerwie wszyscy udali się na spotkanie z władzami oświatowymi. Mieli tam możliwość opowiedzenia o swoich wrażeniach z pobytu, zdobytej wiedzy oraz umiejętności matematycznych. Po południu wszyscy uczestnicy z Polski, Portugalii, Hiszpanii wraz ze swoimi gospodarzami spotkali się w szkole na oficjalnej ceremonii zakończenia projektu, wręczenia pamiątkowych certyfikatów oraz wspólnej kolacji. Dyrektor podziękował wszystkim uczestnikom za zaufanie i przyjazd do Hatay, które nie tak dawno zostało dotknięte kataklizmem. Przywieźliśmy im radość, nadzieję i energię do działania i odbudowy zniszczonego miasta. Spotkanie było też wspaniałą okazją do spróbowania tradycyjnych potraw, wspólnej zabawy przy muzyce oraz wymiany kontaktów. Wreszcie nadszedł też czas pożegnania. Pozostaną niesamowite wspomnienia , nawiązane przyjaźnie oraz zdobyta wiedza.