Projekt Erasmus+ "Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools" 2022-1-PL01-KA210-SCH-000082008 na temat wzmacniania umiejętności matematycznych dzięki zastosowaniu naowoczesnych technologii już od listopada 2022 w SP5. Tym razem partnerami są Turcja, Portugalia i Hiszpania.
Okres realizacji: 01/11/2022 - 01/11/2024
1) Krótkoterminowa wymiana uczniów 10-12.01.2023 w Świdniku
W dniach 10-12 stycznia 2023 SP5 gości uczniów i nauczycieli z Turcji, Hiszpanii i Portugalii w ramach realizacji projektu Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Na początek polscy i zagraniczni uczniowie wzięli udział w warsztatach matematycznych na temat symetrii we wzornictwie ludowym, które poprowadziła p. Aneta Seremak. Po południu odbyły się warsztaty z programowania przygotowane przez p. Marcina Paśnikowskiego, podczas których uczniowie tworzyli różnokolorowe rozety z wielokątów foremnych. Pani Beata Adasik przygotowała zajęcia integracyjne, aby młodzi ludzie mogli się lepiej poznać. Na zakończenie goście zaprezentowali swoje szkoły, miasta i kraje pozostałym uczestnikom projektu.
W dniach 6-10 listopada 2023 roku uczniowie i nauczyciele naszej szkoły brali udział w fascynującej przygodzie w ramach projektu Erasmus+. Pierwszego dnia, zaraz po porannym locie, nasi uczniowie wyruszyli na podbój uroków Porto, zanurzając się w bogatej historii miasta oraz podziwiając jego zabytki. Spacer po urokliwych zakątkach pozwolił zrozumieć kontekst kulturowy tego miasta. Jednym z najbardziej pamiętnych momentów dnia była panoramiczna trasa, umożliwiająca uczniom docenić malownicze widoki, jakie Porto ma do zaoferowania. Wspólne zwiedzanie ważnych miejsc umożliwiło wnikliwsze zrozumienie historii i kulturowego znaczenia Porto. Później, w ciągu dnia, nasza grupa odwiedziła popularny targ, gdzie miejscowi zaopatrują się w świeże owoce morza, egzotyczne przyprawy i regionalne specjały. W popołudniowych godzinach grupa przejechała do naszej partnerskiej szkoły w Taipas, gdzie uczniowie mieli okazję zapoznać się ze swoimi portugalskimi gospodarzami. Ta wizyta stanowiła początek wymiany kulturowej między uczniami obu szkół. Pierwszy dzień naszego projektu Erasmus+ w Portugalii nie tylko dostarczył uczestnikom pełnych wrażeń doświadczeń, ale także zainicjował pozytywny ton na kolejne dni przed nami. Działania nie tylko przyczyniły się do głównych celów projektu, ale również pozostawiły trwałe wrażenie na uczestnikach, rozwijając w nich poczucie wspólnoty i wzajemnej nauki.
Drugi dzień projektu rozpoczął się w szkole partnerskiej, gdzie uczestnicy zgromadzili się na specjalnym spotkaniu, poświęconym pamięci Pinar Karaca, koordynatorki projektu z tureckiego Hatay, która tragicznie zginęła w trzęsieniu ziemi w lutym 2023 roku. Uroczystość ta miała szczególne znaczenie dla wszystkich uczestników, tworząc atmosferę hołdu i solidarności. Po wzruszającym rozpoczęciu uczestnicy zostali obdarowani drobnymi upominkami, a następnie mieli okazję uczestniczyć w krótkim występie muzycznym. Kolejnym istotnym punktem programu były prezentacje szkół partnerskich, gdzie nasi uczniowie dzielili się informacjami na temat działań charytatywnych, zajęć pozalekcyjnych i projektów edukacyjnych realizowanych w naszej szkole. W przerwie wszyscy uczestnicy mieli możliwość degustacji tradycyjnych portugalskich przysmaków, co stanowiło doskonałą okazję do bliższego poznania lokalnej kuchni i wymiany doświadczeń kulinarnych. Następnie, uczniowie zostali podzieleni na grupy, aby zwiedzić szkołę, pracownie oraz obiekty sportowe. Po obiedzie odbyły się zajęcia integracyjne, w tym tańce na szkolnym boisku. Kolejnym punktem programu były warsztaty matematyczne, w których wykorzystywano aplikację Milage Learn+. To stanowiło doskonałą okazję do praktycznej nauki i wymiany doświadczeń w zakresie innowacyjnych narzędzi cyfrowych w edukacji matematycznej. Ostatnim, ale nie mniej istotnym punktem dnia, była wycieczka do dawnych miejskich łaźni, która dostarczyła uczestnikom nie tylko wiedzy historycznej, ale także okazję do bardziej swobodnej rozmowy i integracji w mniej formalnym otoczeniu. Drugiego dnia projektu Erasmus+ w Portugalii wzbogacił nasze doświadczenie o głębsze zrozumienie zarówno kontekstu edukacyjnego, jak i kulturowego, umacniając więzi między uczestnikami i kształtując inspirujący duch współpracy międzynarodowej.
Na początku trzeciego dzień projektu Erasmus+ uczniowie wzięli udział w zajęciach języka angielskiego, które nie tylko umożliwiły im doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, ale także stanowiły dodatkową okazję do międzykulturowej wymiany doświadczeń. Następnie odbyły się warsztaty z robotyki, które zakończyły się wyścigami robotów. Kolejne zajęcia skupiły się na konstrukcji kwadrantu, narzędzia wykorzystywanego w dawnych czasach w nawigacji i astronomii. To praktyczne doświadczenie pozwoliło uczniom zobaczyć, jak matematyka i nauki przyrodnicze łączą się w innowacyjny sposób. Po przerwie na lunch uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach z wykorzystaniem aplikacji GeoGebra, gdzie ich zadaniem było zaprojektowanie i wygenerowanie trzech identycznych kul. Pomimo wyzwania, uczniowie świetnie sobie poradzili, co dowodziło ich umiejętności i zaangażowania w zadania matematyczne. Popołudnie upłynęło pod znakiem wspólnego spędzania czasu z portugalskimi rówieśnikami. Trzeci dzień projektu Erasmus+ w Portugalii był pełen aktywności, inspirujących warsztatów i praktycznych zajęć, które wzbogaciły doświadczenie uczestników, umacniając jednocześnie współpracę międzynarodową w obszarze rozwijania matematycznych umiejętności uczniów.
W każdym projekcie bardzo ważne jest poznanie kultury, historii i tradycji kraju gospodarzy. Podobnie w ramach pobytu w Portugalii podczas realizacji projektu Erasmus+ “Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools” uczniowie SP5 mieli możliwość dokładnego poznania północy Portugalii. Rano wszyscy uczestnicy z Turcji Hiszpanii Polski i Portugalii udali się do pobliskiego miasta Gimarães, uznawanego za kolebkę Portugalii, gdzie wzięli udział w grze miejskiej, podczas której mogli zapoznać się z historią miasta rozwiązując przy okazji różnorodne zadania matematyczne na aplikacji MathCityMap. Przejście całej trasy po starym mieście, odwiedzenie kościoła świętego Franciszka, katedry, zamku oraz ciekawych miejsc na rynku głównym zajęło młodzieży ponad 2,5 h. Kolejnym punktem były odwiedziny w miejskim ratuszu oraz spotk spotkanie z panią Wiceburmistrz która odpowiedzialna jest za edukację. Podczas swojego wystąpienia mówiła młodzieży o tym, jak wiele korzyści przynoszą programy wymiany między szkołami, wyjazdy zagraniczne oraz projekty typu Erasmus+. Po lunchu w tradycyjnej portugalskiej restauracji cała grupa udała się na zwiedzanie Pałacu Książąt Bragança, gdzie mieli okazję obejrzeć piękne arrasy, zbrojownię oraz salę bankietową. Średniowieczne pałac wywarł na wszystkich niesamowite wrażenie. Następnie wszyscy przeszli do pobliskich ruin zamku w którym w dawnych czasach mieszkał król Portugalii. Po powrocie do Taipas i krótkim odpoczynku, uczniowie wraz z nauczycielami spotkali się w szkole na oficjalnej ceremonii zakończenia projektu, wręczenia certyfikatów oraz wspólnej kolacji. Była to okazja do spróbowania różnych lokalnych przysmaków ,tradycyjnych portugalskich potraw, a także czas na wspólną zabawę podczas dyskoteki. Nadszedł też czas pożegnania z grupą z Hiszpanii, która wyjeżdża w piątek rano.
\
Mimo, że czwartek był ostatnim dniem zajęć w ramach projektu, w piątek uczniowie ponownie spotkali się w szkole, aby wspólnie świętować Magosto, czyli obchodzony 11 listopada dzień Św. Marcina. Jest to święto, które odbywa się w okresie, kiedy trwa tzw. Lato Świętego Marcina – Verão de São Martinho i wiąże się z legendą, zgodnie z którą rzymski żołnierz pomógł marznącemu żebrakowi oddając swoją pelerynę. Kiedy to zrobił, natychmiast wyszło słońce i zrobiła się letnia pogoda. Głównym punktem wydarzenia jest oczywiście jedzenie pieczonych kasztanów, a także słuchanie lokalnej muzyki akordeonowej, śpiewów, oraz tańce i zabawy. Następnie w oczekiwaniu na transport na lotnisko uczniowie obejrzeli wspólnie film. W południe nadszedł czas pożegnań. Nie obyło się bez wielu łez i snucia wspólnych planów na kolejne wizyty. Wszyscy uczestnicy bardzo się zżyli, nauczyli wielu rzeczy, rozwinęli wiele ważnych umiejętności i zrozumieli jak ważna jest współpraca.