W naszej szkole uczniowie klas I–III wzięli udział w wyjątkowych warsztatach rozwijających empatię, uważność i umiejętność rozpoznawania emocji – a wszystko to za pomocą… zwierzątek! Zajęcia zostały zaprojektowane tak, aby w prosty i przystępny sposób wspierać dzieci w lepszym rozumieniu siebie i swoich kolegów.
Każde dziecko podczas warsztatów otrzymało obrazek przedstawiający zwierzątko o określonych cechach charakteru – na przykład Jeża, który potrzebuje przestrzeni, albo Sówkę, która lubi ciszę i obserwację. Prowadzący opowiadał historie tych postaci, a uczniowie zastanawiali się, do którego zwierzątka są najbardziej podobni.
Dzięki temu dzieci mogły:
-
zrozumieć, że każdy może mieć inne potrzeby i sposób reagowania,
-
poczuć się zaakceptowanym – nawet jeśli nie zawsze zachowuje się tak, jak większość klasy,
-
nauczyć się, że różnorodność w grupie to wartość, a nie przeszkoda.
Zajęcia były prowadzone w atmosferze szacunku i otwartości. Dzieci miały okazję rozmawiać o tym, co je denerwuje, co im pomaga się skupić oraz jak się czują, gdy ktoś narusza ich przestrzeń. Uczyły się mówić o swoich granicach oraz słuchać innych z uważnością.
Warsztaty „Zwierzątka” to część szerszego cyklu działań naszej szkoły w zakresie edukacji włączającej. Pokazują one, że wspólna rozmowa, uważność i akceptacja to fundamenty bezpiecznego i przyjaznego środowiska, w którym każdy uczeń – niezależnie od swoich potrzeb – może się rozwijać.