W naszej szkole odbyły się wyjątkowe warsztaty poświęcone regulacji emocji, przygotowane z myślą o uczniach klas integracyjnych i ogólnodostępnych. Spotkanie miało na celu pomoc dzieciom w lepszym rozumieniu swoich emocji i mechanizmów ich przeżywania, a także w budowaniu empatii wobec innych.
Zajęcia rozpoczęły się od rozmowy o tym, że każdy z nas może denerwować się z innych powodów – i że to, co dla jednej osoby jest drobiazgiem, dla innej może być bardzo trudnym doświadczeniem. Wspólnie zastanawialiśmy się, co nas denerwuje, co powoduje napięcie i jak różnie ludzie na to reagują.
Głównym punktem warsztatów była zabawa z „emocjonalnymi pojemnikami” – czyli specjalnymi cylindrami z wodą, które symbolizowały ludzi o różnych progach wytrzymałości emocjonalnej. Każda postać (cylinder) miała swoje imię i swoją pojemność. W miarę pojawiających się trudnych sytuacji, do pojemników dolewana była woda – aż do momentu, gdy się „przelało”. To symbolizowało moment, w którym człowiek traci panowanie nad sobą – zaczyna krzyczeć, płakać albo wycofuje się i nie umie rozmawiać.
Dzieci bardzo zaangażowały się w ćwiczenia, szybko rozumiejąc, że każdy z nas może mieć inny próg odporności na stres – i że to zupełnie normalne. Ważne, by rozpoznawać swoje stany emocjonalne, wiedzieć, kiedy zbliża się „przepełnienie” i umieć wtedy poszukać wsparcia lub zrobić coś, co nas uspokaja.
Warsztaty były pełne emocji, rozmów i wspólnej refleksji. Dzieci miały możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami, a jednocześnie nauczyły się, że emocje nie są złe – są sygnałem, że coś się dzieje i warto się im przyglądać.
Zajęcia powstały na bazie wiedzy zdobytej przez naszych nauczycieli podczas kursów Erasmus+ dotyczących edukacji włączającej. To jeden z elementów większego programu wspierającego rozwój emocjonalny i społeczny naszych uczniów – i budowania szkoły, w której każdy czuje się zauważony i zrozumiany.