Visual Thinking Strategy (VTS) - Nowatorska Metoda Nauczania w Naszej Szkole
Nauczyciele naszej Szkoły Podstawowej nr 5 w Świdniku mieli niedawno okazję zapoznać się z innowacyjną metodą nauczania znaną jako Visual Thinking Strategy (VTS). Wiedzę tę zdobyli podczas kursu "Outdoor Education", który odbył się w Barcelonie, Hiszpania, w dniach 28.11-02.12.2022. VTS to technika stworzona i rozwijana przez psycholog poznawczą Abigail Housen oraz edukatora muzealnego Philipa Yenawine. Jest to metoda, która może znacząco wpłynąć na rozwijanie empatii, aktywnego słuchania oraz świadomości różnorodnych typów niepełnosprawności wśród uczniów.
Czym jest Visual Thinking Strategy?
Visual Thinking Strategy to metoda edukacyjna, która wykorzystuje sztukę do rozwijania krytycznego myślenia, umiejętności obserwacyjnych oraz zdolności do komunikacji w grupie. Proces ten jest oparty na analizie obrazów i fotografii, podczas której uczniowie odpowiadają na trzy kluczowe pytania:
-
Co dzieje się na tym obrazie (zdjęciu)? - Pytanie to inicjuje dyskusję i zachęca uczniów do dokładnego przyjrzenia się przedstawionemu obrazowi.
-
Co widzisz, że tak twierdzisz? - To pytanie jest zadawane za każdym razem, gdy obserwacja prowadzi do interpretującego komentarza, co zmusza uczniów do uzasadnienia swoich obserwacji i refleksji.
-
Co jeszcze możesz / możemy znaleźć? - Pytanie to służy pogłębieniu i poszerzeniu dyskusji, zachęcając uczniów do dalszego eksplorowania obrazu i odkrywania nowych szczegółów.
Cele i Korzyści Stosowania VTS
Wprowadzenie Visual Thinking Strategy do naszej szkoły ma na celu:
-
Rozwinięcie świadomości dotyczącej różnych typów niepełnosprawności - Uczniowie uczą się rozpoznawać i rozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami, co jest kluczowe dla budowania inkluzywnej społeczności.
-
Rozwijanie empatii - Metoda VTS pozwala uczniom wczuwać się w sytuację innych osób, co sprzyja rozwijaniu empatycznych postaw.
-
Promowanie aktywnego słuchania - Dzięki dyskusjom nad obrazami uczniowie uczą się słuchać i rozumieć różne perspektywy, co jest niezbędne w komunikacji interpersonalnej.
-
Budowanie świadomości barier architektonicznych i społecznych - Uczniowie zdobywają wiedzę na temat przeszkód, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnościami, zarówno w przestrzeni fizycznej, jak i społecznej.
-
Kształtowanie postaw otwartości i szacunku - Metoda VTS promuje szacunek dla różnorodności i otwartość na nowe doświadczenia oraz poglądy.
Praktyczne Zastosowanie VTS w Naszej Szkole
Podczas warsztatów prowadzonych w naszej szkole uczniowie mają możliwość bezpośredniego zaangażowania się w analizę obrazów i fotografii. Przykładowe zadania obejmują:
-
Analiza Obrazów - Uczniowie pracują nad zrozumieniem kontekstu i symboliki przedstawionych dzieł sztuki, co rozwija ich umiejętności krytycznego myślenia.
-
Dyskusje Grupowe - Wspólne omawianie obrazów pomaga uczniom w wymianie poglądów i refleksji, co wzmacnia ich zdolności komunikacyjne.
-
Zadania Tematyczne - Uczniowie poszukują informacji na temat obrazów i ich autorów, ucząc się jednocześnie jak interpretować dzieła sztuki w kontekście historycznym i społecznym.
Podsumowanie
Warsztaty oparte na Visual Thinking Strategy są prowadzone w naszej szkole w celu uświadomienia i uwrażliwienia uczniów na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Dzięki tej innowacyjnej metodzie nasi uczniowie nie tylko rozwijają swoje umiejętności analityczne i komunikacyjne, ale także uczą się empatii, szacunku i otwartości na różnorodność. Jesteśmy dumni, że możemy wprowadzać takie wartościowe metody nauczania do naszej szkoły, wspierając tym samym rozwój intelektualny i emocjonalny naszych uczniów.