Bezpieczne i Atrakcyjne Przerwy - Zajęcia Metodą Projektu
W Szkole Podstawowej nr 5 w Świdniku zorganizowano innowacyjne zajęcia dla uczniów klas 4-8 pod hasłem "Bezpieczne i Atrakcyjne Przerwy". Zajęcia te, prowadzone metodą projektu, miały na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat zagrożeń związanych z niewłaściwym zachowaniem podczas przerw oraz promowanie bezpiecznych i interesujących sposobów spędzania tego czasu.
Cele Zajęć
Zajęcia miały na celu:
- Uświadomienie uczniom zagrożeń płynących z nieodpowiedniego zachowania podczas przerw.
- Zapoznanie uczniów z zasadami BHP obowiązującymi podczas przerw.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pomysłów w grupie.
- Promowanie bezpiecznych i ciekawych sposobów na spędzanie przerw.
- Ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych i współpracy w grupie.
Przebieg Zajęć
Zajęcia rozpoczęły się od dyskusji, podczas której nauczyciel zadawał pytania dotyczące sposobów spędzania przerw, niebezpiecznych zachowań oraz pomysłów na interesujące i bezpieczne aktywności. Uczniowie mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami i pomysłami, co wprowadziło ich w tematykę zajęć.
Następnie, nauczyciel przedstawił cele spotkania, podkreślając znaczenie bezpiecznego zachowania oraz możliwości ciekawego spędzania przerw. Krótka dyskusja na temat wyników wywiadu pozwoliła uczniom lepiej zrozumieć, jakie zagrożenia mogą wyniknąć z niewłaściwego zachowania.
Jednym z kluczowych elementów zajęć było obejrzenie filmów edukacyjnych na temat bezpiecznych przerw, po których odbyła się wspólna analiza i omówienie.
Kolejnym punktem programu były kalambury, które miały na celu zaprezentowanie alternatywnych sposobów spędzania przerw. Uczniowie w formie zabawy przedstawiali różne aktywności, takie jak malowanie, gra w szachy, czytanie, rozmowy z kolegami, gra w ping-ponga i inne pomysły, które sami wymyślili.
Podsumowanie
Na zakończenie zajęć uczniowie wzięli udział w podsumowaniu, podczas którego mieli okazję wyrazić, czego nauczyli się na lekcji, co było dla nich najciekawsze oraz co najlepiej zapamiętali. Całe zajęcia zakończyły się podziękowaniem za aktywny udział i zaangażowanie.
Zajęcia "Bezpieczne i Atrakcyjne Przerwy" okazały się być świetnym sposobem na zwiększenie świadomości uczniów na temat bezpiecznych zachowań oraz na promowanie kreatywnych i interesujących sposobów spędzania czasu podczas przerw. Dzięki zastosowaniu metody projektu uczniowie mieli okazję ćwiczyć swoje umiejętności miękkie, takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów.