Od września 2022r. w klasie I D realizowana jest przez p. Mariolę Piętal innowacja pedagogiczna „Rozwijanie twórczych zdolności matematyczno-przyrodniczych uczniów Matematyka jest wszędzie”.
Edukacja wczesnoszkolna to pierwszy etap kształcenia szkolnego, którego głównym zadaniem jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka oraz kształtowanie kompetencji kluczowych. W tym wieku dziecko jest bardzo ciekawe otaczającego świata, otwarte na wszelkie nowe, nieznane dotąd tematy. Dlatego też wskazane jest, by już od najmłodszych lat wykorzystywać tę naturalną cechę młodego człowieka i wykorzystywać ją we wszystkich dziedzinach jego życia.
Wielu uczniów chętnie podejmuje się nowych wyzwań oraz rozwiązywania różnorodnych zadań i codziennych problemów. Bardzo interesują się otaczającym światem, zadają wiele pytań, podejmują wspólną dyskusję. Ponadto wykazują się myśleniem przyczynowo – skutkowym, a także zainteresowaniami matematycznymi. Lubią rozwiązywać krzyżówki, łamigłówki, chętnie eksperymentują i podejmują próby rozwiązywanie niestandardowych i problemowych zadań tekstowych.
Innowacja pedagogiczna „Rozwijanie twórczych zdolności matematyczno-przyrodniczych uczniów Matematyka jest wszędzie” wychodzi naprzeciw potrzebom edukacyjnym i zainteresowaniom uczniów. Obejmuje treści, które posłużą kształtowaniu zarówno matematycznych, jak i przyrodniczych kompetencji kluczowych. Są one połączeniem wiedzy, umiejętności i postaw towarzyszących naukowemu poznawaniu świata, ich rozwijanie sprzyja rozumieniu i opisywaniu otaczającej rzeczywistości oraz wykorzystaniu ukształtowanych umiejętności do rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych.
Innowacja została opracowana zgodnie z obowiązującą obecnie podstawą programową dla I etapu kształcenia oraz aktualnie realizowanym programem nauczania. Skierowana jest dla uczniów klasy od 1 do 3. Jest to cykl zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 1 godziny tygodniowo. W ramach jej realizacji przewidziane są działania rozwijające w szerszym stopniu umiejętności i zainteresowania matematyczno-przyrodnicze oraz stymulację wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów poprzez rozwiązywanie ciekawych, nietypowych problemów z różnych dziedzin matematyki i przyrody. Udział w zajęciach jest dobrowolny.
Głównymi celami są:
Cele ogólne:
- popularyzacja wiedzy z edukacji matematycznej i przyrodniczej,
- rozwijanie wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów
Cele szczegółowe:
- wykorzystywanie naturalnej ciekawości świata do rozwijania trwałych zainteresowań matematyczno-przyrodniczych,
- kształtowanie logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą analizy, obserwacji, doświadczeń, wnioskowania i uogólniania,
- wdrażanie do twórczego myślenia,
- wdrażanie do nabywania umiejętności planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń, eksperymentów i szukania rozwiązań w sytuacjach problemowych,
- uczenie dobrej organizacji pracy,
- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
- rozwijanie postaw samodzielności i kreatywności,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie,
- kształtowanie twórczej postawy i odpowiedzialności za wynik swojej pracy i pracy grupy,
- wykorzystywanie i posługiwanie się narzędziami i urządzeniami technicznymi.