Innowacja ”Z Ortografią na Ty” realizowana przez p. Jolantę Czerwonogrodzką w roku szkolnym 2022/2023 skierowana jest do uczniów klasy 3c.
Nieodzownym składnikiem wykształcenia współczesnego człowieka jest wysoki poziom umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie. Dlatego jednym z podstawowych zadań szkoły jest nauczenie dzieci poprawnego mówienia i pisania. Integralną częścią procesu poprawnego pisania jest opanowanie ortografii.
Umiejętność tę kształtuje się poprzez systematyczną, planową i wytrwałą pracę z uczniami w ciągu całego okresu nauki szkolnej. Ortografia sprawia niektórym dzieciom kłopot. Praca nad prawidłowym opanowaniem ortografii wymaga wiele trudu i wysiłku zarówno ze strony ucznia jak i nauczyciela. Nabycie umiejętności poprawnego pisania w toku pierwszych lat nauki szkolnej umożliwia dzieciom zdobywanie wiedzy na kolejnych etapach kształcenia. W klasach młodszych uczniowie mają większe lub mniejsze kłopoty z poprawnym pod względem ortograficznym zapisem wyrazów. Ortografia wydaje im się bardzo trudna. Potrzeba więc wielu systematycznych ćwiczeń, aby przyniosły one rezultaty. Nauka ortografii stanie się przyjemna , jeśli będziemy stosować odpowiednie techniki - zabawę, rymowanie, skojarzenia.
Zajęcia są więc dla dzieci nie tylko przyjemnością i miłym spędzaniem czasu, ale przede wszystkim umożliwiają poznawanie, utrwalanie i poszerzanie wiadomości. Stosowanie różnorodnych gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem, ale zawsze w inny sposób. Atrakcyjne środki dydaktyczne tj. wierszyki, zagadki, rebusy, pomysłowo zilustrowane ortogramy dostarczą dziecku wielu bodźców. Opanowanie umiejętności ortograficznych ułatwi uczniom także pokonanie trudności w czasie pracy z tekstem i redagowaniu wypowiedzi pisemnych. Opracowane i zgromadzone przez uczniów ortogramy pozwolą wykształcić umiejętności i nawyki ortograficznego pisania.
CELE OGÓLNE
-Innowacja „ Z ortografią na Ty” na celu poprzez zabawę, gry i interesujące zajęcia uatrakcyjnić naukę ortografii.
- Ma również przygotować uczniów do edukacji języka polskiego w drugim etapie kształcenia, do udziału w konkursach i różnorodnych dyktandach.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- zaznajamianie uczniów z regułami ortograficznymi i właściwym ich stosowaniem,
- utrwalanie materiału ortograficznego drogą różnych ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych,
- kształcenie spostrzegawczości ortograficznej, samodzielne poprawianie błędów,
- stosowanie poznanych zasad w pracach pisemnych,
- rozwijanie czujności ortograficznej (zapobieganie błędom w zapisie wyrazów),
- kształcenie analizy wzrokowo - słuchowej wyrazów,
- rozwijanie różnych form aktywności uczniów,
- wdrażanie do samokontroli i samooceny,
- łączenie nauki z zabawą,
- przygotowanie uczniów do konkursów ortograficznych,
- rozwijanie umiejętności i zainteresowań ortograficznych,
- wzbogacanie zasobu słownictwa,
- doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortografii w praktyce,
- poszerzenie wiedzy zdobywanej na lekcjach,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupach,
- zdobycie umiejętności poprawnego i świadomego posługiwania się językiem pisanym,
- kształtowanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności w piśmie,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczej,
- wykorzystanie programów komputerowych – ortograficznych prezentowanych na klasowej tablicy interaktywnej,
- kształtowanie nawyku czujności oraz spostrzegawczości ortograficznej,
- wdrażanie do nawyku korzystania ze słownika ortograficznego.