Kolejne dobre wiadomości dla uczniów SP5. Agencja Narodowa Programu Erasmus+ przyznała szkole dofinansowanie na realizację projektu w ramach Akcji 2 – Partnerstwa Współpracy Szkół. Uczniowie będą mieli okazję odwiedzić swoich rówieśników w portugalskiej Constâncii, tureckim Stambule, greckim Volos i włoskim Cagliari na Sardynii. Projekt "Walking Together" będzie się koncentrował na kształtowaniu postawy zrozumienia i tolerancji, przeciwdziałania rasizmowi i uprzedzeniom. Dzięki udziałowi w warsztatach teatralnych, kulinarnych, tanecznych i zajęciach sportowych, młodzi uczestnicy będą mogli lepiej poznać swoich rówieśników i ich kulturę, oraz szlifować język angielski. Projekt potrwa 2 lata. Koordynatorem projektu jest SP5.
Zapraszamy na stronę eTwinning projektu, na której znajdują się rezultaty aktuanie realizowanych zadań.
1) Słynni obrońcy praw człowieka
eBooki wykonane przez uczniów szkół partnerskich.
2) Międzynarodowy Dzień Kobiet
eBooki wykonane przez uczniów szkół partnerskich.
3) Bezpieczeństwo w Internecie
Filmy wykonane przez uczniów klasy 8a.
4) 22-24.02.2022 - Szkolenie "Let's Build Bridges" w SP5 Świdnik
- artykuł (Portugalia)
Szkolenia, wyjazdy, wizyty gości ze szkół partnerskich, rozpoczęcie nowych projektów i zakończenie poprzednich. Ostatnie miesiące to bardzo pracowity okres dla nauczycieli i uczniów Szkoły Podstawowej nr 5.
W lutym świdnicką placówkę odwiedziło 12 nauczycieli z Portugalii, Turcji, Grecji, Włoch i Gwadelupy. Powodem wizyty były szkolenia realizowane w ramach projektów Eramsus+ „Walking Together” (kształtowanie postawy zrozumienia i tolerancji oraz przeciwdziałaniu rasizmowi i uprzedzeniom) i „Let’s Light on the Solution” (poznawanie działania baterii słonecznych i fotowoltaicznych, a także ochrona przed szkodliwym wpływem światła).
– Spotkania koncentrowały się na zastosowaniu różnych aplikacji i narzędzi internetowych, aby usprawnić komunikację między partnerami projektów, ale też pozwoliły wypracować i podsumować konkretne rezultaty – wyjaśnia Marcin Paśnikowski, nauczyciel języka angielskiego i informatyki, koordynator działań. – Stworzyliśmy już kilkadziesiąt ebooków na temat obrońców praw człowieka, między innymi Jana Pawła II, Martina Luthera Kinga,Mahatmy Ghandiego. Na szkolnym korytarzu wisi gazetka, z której można zeskanować kod QR i obejrzeć te prace. Opracowaliśmy wirtualny escape room o Irenie Sendlerowej i nasi partnerzy przetestowali go w dniu jej urodzin. Ta propozycja świetnie się sprawdza podczas nauczania zdalnego, bo uczniowie mogą pracować w grupach. Zaplanowaliśmy też szereg wyjazdów. 2 kwietnia przedstawiciele szkół partnerskich spotkają się w Portugali. Po świętach wielkanocnych jedna grupa poleci do Turcji, druga do Szwecji. Później będą wizyty w Niemczech, we Francji i na Gwadelupie. Po wakacjach odwiedzimy Portugalię, Włochy i Grecję. Mamy nadzieję, że sytuacja będzie na tyle stabilna, że uda się wszystko zrealizować. Chcemy, by jak najwięcej uczniów skorzystało z tych wyjazdów.
Ważną częścią feryjnego spotkania była także integracja i wymiana doświadczeń. Zagranicznym gościom bardzo podobał się Świdnik. Odwiedzili też Lublin, gdzie zwiedzili Zamek Królewski, Kaplicę Św. Trójcy, Archikatedrę i kościół Dominikanów. Byli zachwyceni polskimi smakami – pierogami, żurkiem, kwaśnicą, makowcem. Wspólnie z Polakami świętowali tłusty czwartek i ostatki.
artykuł z "Głosu Świdnika"
3) Krótkoterminowa wymiana uczniów w Contancia w Portugalii - 3-9 kwietnia 2022r.
W dniach 3-9 kwietnia przedstawiciele SP5 biorą udział w krótkoterminowej wymianie uczniów w Portugalii w ramach projektu Erasmus+ "Walking Together". 4 uczennice klasy 7a, 8b i 8f pod opieką pani Beaty Adasik i Magdaleny Wnuczek wspólnie z uczniami z Włoch, Turcji, Grecji i Portugalii poznają kulturę i tradycje Portugalii oraz biorą udział w warsztatach na temat praw człowieka, tolerancji i wzajemnego zrozumienia. Zajęcia w szkole w miejscowości Constancia, wspólne wycieczki i spędzanie wolnego czasu są także doskonałym momentem do poćwiczenia języka angielskiego i nawiązania nowych znajomości i przyjaźni.
Maria Gumulska: Ciężko jest zdecydować, co podobało mi się najbardziej. Myślę jednak, że najfajniejsze były osoby budujące przyjazną atmosferę w szkole i poza nią. Między innymi dzięki temu nie baliśmy się posługiwać językiem angielskim. Przez to także wykonywanie zadań w międzynarodowych grupach z pewnością było o wiele prostsze.
Oliwia Temberska: Wymiana była dla mnie ogromnym przeżyciem. Spotkałam wielu wspaniałych ludzi, z którymi dobrze się dogadywałam. Miałam okazję poznać ich kulturę oraz język. Constância to przepiękne miasteczko, w którym unosi się niesamowity zapach kwiatów. Uczniowie i nauczyciele z tamtejszej szkoły powitali nas z ogromną życzliwością. Największą przyjemność sprawiła mi wycieczka do parku botanicznego, w którym mogłam zobaczyć cudowne motyle, a także chodzenie po lesie i podziwianie wodospadów.
źródło: Glos Świdnika
4) Krótkoterminowa wymiana uczniów 18-24.09.2022 - wizyta szkół partnerskich w Świdniku
W dniach 18-24.09 w „Piątce” gościły grupy z projektu Erasmus+ „Walking Together” (kształtowanie postawy zrozumienia i tolerancji, przeciwdziałanie rasizmowi i uprzedzeniom), które przyjechali z Grecji, Turcji, Portugalii oraz Włoch.
W programie wymiany znalazły się, między innymi: zajęcia integracyjne i sportowe, konstruowanie budowli z papieru, warsztaty tworzenia ebooków, poznawanie legend krajów partnerskich i przygotowywanie krótkich scenek, dyskoteka, wizyta w Strefie Historii Miejskiego Ośrodka Kultury. Goście wybrali się też do Lublina, gdzie wzięli udział w warsztatach robienia pierogów i cebularzy oraz w zajęciach o holokauście w Teatrze NN. Zwiedzili również Majdanek i Stare Miasto.
– Środowe popołudnie i wieczór spędzili u świdnickich rodzin. Mogli spróbować polskich potraw, a gospodarze – głównie ósmoklasiści, ale było też kilka osób z klas 5 i 6, wraz z bliskimi, zabierali ich też na krótkie wycieczki i starali się, by chwile spędzone razem na długo zapadły im w pamięć – mówi M. Paśnikowski.
źródło: Głos Świdnika
artykuł w Nowy Tydzień Świdnik
Kolejne mobilności:
4) Krótkoterminowa wymiana uczniów do Turcji 22-28.10.2022
Grupa 4 uczniów i 2 nauczycieli przebywała w Stambule, w Turcji, od niedzieli, 23 października 2022 roku, w ramach projektu Erasmus+ „Walking Together”, który skupia się na prawach człowieka i tolerancji. W projekcie uczestniczyli również grupy z Portugalii, Turcji, Grecji, Włoch i Polski. Podczas pobytu uczniowie zdobyli wiele wartościowych doświadczeń i wiedzy.
Pierwszy dzień projektu rozpoczął się od udziału w różnorodnych warsztatach artystycznych. Podczas tych warsztatów uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności artystyczne, wyrażać swoje pomysły i kreatywność, a także współpracować z innymi uczestnikami projektu. Poprzez malowanie, rysowanie i tworzenie form artystycznych, uczniowie odkrywali potencjał sztuki jako narzędzia do wyrażania siebie i komunikowania się z innymi. Po warsztatach artystycznych uczniowie wzięli udział w zajęciach sportowych. Różnorodne konkurencje sportowe dały im możliwość aktywnego spędzenia czasu, rozwijania umiejętności motorycznych i pracy zespołowej. Poprzez rywalizację i wspólną zabawę, uczniowie nie tylko doskonalili swoje umiejętności sportowe, ale także budowali więzi i uczyli się ważnych wartości, takich jak fair play i współpraca. Przez te interakcje uczniowie uczyli się tolerancji, szacunku i otwartości na inne perspektywy.
Drugi dzień pobytu w Stambule poświęcony był odwiedzeniu różnych organizacji w mieście związanych z prawami człowieka. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć kawiarnię literacką połączoną z parkiem i strefą relaksu, centrum kultury oraz miejsce, w którym kobiety mogą zdobywać nowe umiejętności. Spotkali się również z burmistrzem, zwiedzili park miniatur, muzeum z kolekcją starych samochodów i obserwowali częściowe zaćmienie słońca. Nie zabrakło również degustacji pysznej tureckiej kuchni. Wszystkie te działania umozliwiły uczestnikom lepsze poznanie się.
Trzeci dzień był poświęcony zwiedzaniu niesamowitych zabytków Stambułu. Uczestnicy odwiedzili najważniejsze dzieło architektury bizantyjskiej - meczet Hagia Sofia, który kiedyś był kościołem Mądrości Bożej. Zwiedzili również Cysternę Bazyliki, zbudowaną dla bizantyjskiego cesarza Justyniana I w VI wieku, Pałac Topkapi i Błękitny Meczet. Te wspaniałe zabytki na długo zapadną w pamięć uczestników. Cały dzień zwiedzania był okazją do uświdomienia sobie jak istotna jest ochrona wspólnego dziedzictwa kulturowego.
Czwarty dzień był kolejną okazją dla uczestników projektu Erasmus+ „Walking Together”, aby poznawać świat i różne kultury. Uczniowie zwiedzali Pałac Dolmabahçe, dzielnicę Taksim, kościół św. Antoniego i wieżę Galata. Mieli również okazję spróbować pysznej tureckiej kuchni i cieszyć się widokiem na Bosfor.
Ostatni dzień pobytu w Stambule rozpoczął się od zwiedzania prawosławnej cerkwi pw. Świętego Stefana, a następnie grupa udała się do dzielnicy żydowskiej Balat, gdzie podziwiali piękne kolorowe budynki. Po lunchu odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów na zakończenie tygodnia wymiany oraz rejs po Bosforze. Najwytrwalsi uczestnicy zwiedzili jeszcze Meczet Eyüp Sultan, najważniejszy dla muzułmanów meczet w Stambule, w którym przechowywane są pamiątki po proroku Mahomecie. Po intensywnym tygodniu pełnym wrażeń nadszedł czas na pakowanie walizek i powrót do domu.
Podczas projektu Erasmus+ „Walking Together” w Stambule uczniowie zdobyli wiele cennych doświadczeń i wiedzy. Mieli okazję spotkać się z rówieśnikami z innych krajów, poznać różne kultury, zwiedzać historyczne miejsca oraz doświadczyć tureckiej gościnności i kuchni. Pobyt w Stambule na pewno na długo pozostanie w ich pamięci, a zdobyta wiedza i doświadczenie pozwolą im na lepsze zrozumienie praw człowieka i znaczenia tolerancji w dzisiejszym świecie.
źródło: Nowy Tydzień Świdnik
źródło: Głos Świdnika
5) Krótkoterminowa wymiana uczniów do Włoch 13-17.03.2023
W dniach 13-17 marca sześcioro uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Świdniku wraz z opiekunami przebywa we włoskiej Sardynii w ramach projektu Erasmus + „Walking Together”. Projekt skupia się na edukacji o prawach człowieka, mniejszościach narodowych i tolerancji. Wspólnie z rówieśnikami z Turcji, Grecji, Portugalii i Włoch nasi uczniowie  biorą udział w warsztatach zajęciach tematycznych i zwiedzaniu. Tuż po przylocie i zamelodowaniu w hotelu, polska grupa zwiedziła Cagliari oraz udała się nad morze, aby skorzystać z pięknej słonecznej pogody. Pierwszego dnia projektu uczniowie wzięli udział w zajęciach sportowych i integracyjnych, mieli okazję spróbować różnorodnych przysmaków kuchni sardyńskiej przygotowanych przez włoskie rodziny oraz wzięli udział w występie grupy wykonującej tradycyjne tańce z Sardynii.
Drugi dzień wyjazdu na Sardynię w ramach projektu Erasmus+ ‚Walking Together’ upłynął naszym uczniom i nauczycielom na zwiedzaniu stolicy wyspy, Cagliari. W towarzystwie energicznej pani przewodnik uczestnicy zwiedzili starówkę, obejrzeli zburzony w czasie wojny Bastion, weszli do katedry oraz podziwiali piękne widoki z tarasów widokowych. Następnie udali się na wystawę „Nuragica”, która prezentuje historię starożytnego ludu, który zamieszkiwał wyspę i w 1800 stwożył wyjątkową kulturę, znacznie bardziej zaawansowaną niż starożytny Rzym. Z niejasnych powodów nieliczne książki historyczne wspominają o jego istnieniu. Zwiedzanie niesamowitej wystawy zakończyło się prezentacją w rzeczywistości wirtualnej. Wszyscy zagraniczni goście spędzili popołudnie i wieczór ze swoimi włoskimi rówieśnikami, zwiedzając miasto oraz próbując pysznych tradycyjnych potraw z Sardynii.
Trzeci dzień projektu Erasmus + „Walking Together” upłynął na dalszym poznawaniu starożytnych kultur, które zamieszkiwały Sardynię. Najpierw uczestnicy udali się na wycieczkę autokarową na wschodnią część wyspy, gdzie mogli zobaczyć pozostałości jednej z 8000 wież stworzonych przez cywilizację Nuragica. Następnie zwiedzili ‚świętą studnię’, której położenie starożytni mieszkańcy Sardynii precyzyjnie zaplanowali zgodnie z położeniem słońca i księżyca. Podczas równonocy wiosennej i jesiennej schodząc po schodach do podziemia ma się wrażenie jakby jednocześnie schodziło się do głębin, jak i wznosiło na niebiosa. Symboliczne oczyszczenie w wodzie i widok swojego odwróconego cienia był dla nich symbolem odrodzenia. Po lunchu grupa zwiedziła ruiny miasta Thorros, założonego przez kartagińczyków, a następnie zdobytego przez Rzymian. cały dzień był bardzo intensywny i dostarczył uczestnikom mnóstwa niesamowitych wrażeń.
Czwartek to już przedostatni dzień realizacji projektu Erasmus + „Walking Together” przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Dzień rozpoczął się od prezentacji wszystkich krajów partnerskich na temat przedstawicieli mniejszości narodowych z ich ojczyzny, którzy odnieśli sukces. Nasi uczniowie zaprezentowali dwie sylwetki: cygańskiej poetki Papuszy oraz zdobywcy Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki Jerzego Charpaka,. Uczniowie z Turcji przygotowali prezentację na temat znanego na całym świecie fotografa, Grecy zaprezentowali sylwetkę jednego z najlepszych graczy NBA, który pochodzi z Nigerii, a Portugalczycy nagrali film, w którym przeprowadzają wywiad z dwoma uchodźcami mieszkającymi w ich mieście. Po krótkiej przerwie odbyły się zajęcia muzyczne, podczas których wszyscy uczestnicy mogli pośpiewać tradycyjne włoskie piosenki oraz znane przeboje takie jak „Bella Ciao”. Po zajęciach zagraniczni uczniowie udali się do włoskich rodzin, aby tam zjeść wspólny lunch a po południu wszyscy pojechali do Teatru Muzycznego, w którym wzięli udział w operze „Kopciuszek”.  Był to kolejny dzień, w którym uczniowie mieli okazję poznawać lepiej kulturę swoich krajów, doceniać różnorodność i uczyć się tolerancji.
Piątek to już ostatni dzień krótkoterminowej wymiany młodzieży w ramach projektu Erasmus + „Walking Together”, którzy odbył się Cagliari na Sardynii.  nasi uczniowie wzięli udział w warsztatach na temat migrantów, a następnie w międzynarodowych grupach stworzyli współczulny wiersz na temat mniejszości narodowych. na zakończenie zajęć wszyscy uczestnicy wypełnili ankietę ewaluacyjne oraz otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Później wszystkie grupy udały się do portu, aby zjeść na lunch pyszne dania kuchni sardyńskiej. Nadszedł również czas pożegnania z nowymi przyjaciółmi.
Dodatkowy dzień pobytu uczniów i nauczycieli naszej szkoły na Sardynii upłynął na relaksie. Najpierw wraz z grupą turecką wszyscy udali się na plażę Poeatto, gdzie przespacerowali się po rezerwacie przyrody i mieli okazję z bliska zobaczyć flamingi. Mimo dużego wiatru czas spędzony nad brzegiem morza był bardzo przyjemny. Po lunchu i krótkim odpoczynku w hotelu popołudnie wszyscy spędzili w centrum Cagliari spacerując po pięknych uliczkach i podziwiając panoramę miasta. Szkoda będzie wyjeżdżać z tego pięknego miejsca
]
6) Krótkoterminowa wymiana uczniów do Grecji 23-29.04.2023
22 kwietnia sześcioro uczniów naszej szkoły pod opieką dwóch nauczycielek rozpoczęło swoją wielką grecką przygodę w ramach projektu Erasmus+ „Walking Together”.
W trakcie pierwszego dnia realizacji projektu w greckim mieście Volos, uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 5 uczestniczyli w oficjalnym powitaniu w szkole partnerskiej. Spotkanie towarzyszyło imprezie integracyjnej, podczas której nawiązywali kontakty ze swoimi rówieśnikami pochodzącymi z Turcji, Portugalii, Włoch i oczywiście Grecji. Uczestnicy wzięli udział w różnorodnych warsztatach, których głównym tematem była problematyka uchodźców. Podczas tych warsztatów zgłębiali swoją wiedzę na temat trudności, z jakimi borykają się migranci oraz poszukiwali sposobów na pomoc i wsparcie dla tej grupy społecznej. Po zajęciach, nadszedł czas na chwilę odpoczynku i przyjemności. Lunchstał się nie tylko okazją do zasmakowania pysznych potraw, ale także doskonałą okazją do poznania kultury greckiej przez podniebienie. Uczniowie mieli możliwość skosztowania tradycyjnych dań kuchni greckiej, w których odkrywali unikalne połączenia smakowe i aromaty regionu. Było to nie tylko doświadczenie kulinarne, ale również społeczne, które umożliwiło im wymianę wrażeń i rozmowy na temat różnic i podobieństw między ich własnymi kulinarnymi tradycjami a tymi, które odkrywali w Grecji. Ten pierwszy dzień był pełen ważnych doświadczeń i cennych spotkań. Uczniowie nie tylko zdobywali nową wiedzę, ale także rozwijali umiejętności komunikacyjne, empatię i otwartość na inne kultury. Był to początek ich podróży poznawania różnorodności europejskiej, która miała głęboki wpływ na ich wzajemne relacje i wzbogaciła ich osobiste doświadczenia.
Drugi dzień projektu Erasmus+ „Walking Together” wypełniony był atrakcjami, które umożliwiły uczestnikom odkrywanie historii Volos oraz zgłębianie jej bogatego dziedzictwa. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w interesującej wycieczce po mieście, podczas której poznawali ciekawe fakty i opowieści związane z tym malowniczym miejscem. Wizyta w lokalnym muzeum była niezwykle inspirującym doświadczeniem, które ukazało imponującą historię Volos oraz związane z nią artefakty i eksponaty. W ramach projektu odbyły się również warsztaty teatralne, które nie tylko umożliwiły uczestnikom rozwijanie swoich umiejętności aktorskich, ale miały również na celu promowanie tolerancji i zrozumienia wśród uczniów. Wspólnie ze szkołami partnerskimi, uczniowie przygotowali krótkie scenki, które poruszały problem nietolerancji i jej konsekwencje. Poprzez sztukę teatralną, młodzi aktorzy starali się dotrzeć do serc widzów i wywołać refleksję na temat szacunku, równości i akceptacji. Popołudnie oraz wieczór były okazją do jeszcze głębszego zbliżenia między zagranicznymi uczniami a ich greckimi rówieśnikami. W atmosferze wzajemnej ciekawości i radości z poznawania innych kultur, wszyscy spędzili czas razem, dzieląc się swoimi historiami, tradycjami i pasjami. Wspólne zabawy, rozmowy i wymiana doświadczeń umocniły więzi między uczestnikami, stając się fundamentem dla dalszej współpracy i porozumienia w ramach projektu. Drugi dzień projektu Erasmus+ „Walking Together” w Volos był niezwykle pełen wartościowych doświadczeń, które pomogły uczniom poszerzyć swoją wiedzę, rozwijać umiejętności społeczne i budować przyjaźnie na międzynarodowym poziomie. Ta intensywna podróż odkrywania, uczenia się i wzajemnego poznawania przyczyniła się do tworzenia więzi oraz promowania wzajemnego szacunku i otwartości na świat.
W środę uczestnicy udali się na fascynującą wycieczkę, która dostarczyła im niezapomnianych wrażeń i nowych odkryć. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie zachwycającego klasztoru w Meteorach, który wznosi się majestatycznie na wysokich skałach. Uczestnicy mieli okazję podziwiać zarówno piękno architektury klasztoru, jak i niesamowity widok rozciągający się z jego okien na malownicze krajobrazy. Poza wizytą w klasztorze, grupa uczestników miała także możliwość odwiedzenia specjalnie przygotowanego muzeum. Tam, dzięki filmowi w technologii 3D, poznawali historię formowania się masywów skalnych w Meteorach oraz procesu powstawania klasztorów na tych nietypowych fundamentach. Obraz z trójwymiarowym efektem przyniósł uczestnikom jeszcze większe zrozumienie i wrażenie autentycznego doświadczenia. Widoki, jakie rozpościerały się przed uczestnikami podczas wycieczki, były po prostu niezwykłe. Bezgraniczna piękność przyrody i unikalny charakter tej części Grecji zapierały dech w piersiach. Malownicze krajobrazy, skalne formacje i mistyczny klimat Meteorów sprawiły, że uczestnicy projektu Erasmus+ mieli okazję doświadczyć prawdziwej harmonii między człowiekiem a naturą. Wycieczka ta nie tylko wzbogaciła uczestników o wiedzę i doświadczenia związane z historią i kulturą Meteorów, ale także wpłynęła na ich wewnętrzną refleksję i zrozumienie istoty harmonijnego współistnienia człowieka z otaczającym go środowiskiem. Był to kolejny cenny krok w podróży poznawania, która była integralną częścią projektu Erasmus+ „Walking Together”, dążącego do budowania mostów porozumienia i tolerancji między różnymi narodowościami i kulturami.
W czwartek uczestnicy projektu przeżyli kolejny pełen emocji i niezapomnianych chwil dzień. Rozpoczęli od odwiedzenia miejscowego muzeum archeologicznego, gdzie mieli okazję zgłębić historię regionu i odkryć fascynujące artefakty z przeszłości. To niezwykłe doświadczenie pozwoliło im lepiej zrozumieć dziedzictwo kulturowe Grecji i ukazało imponującą historię tego malowniczego miejsca. Następnie uczestnicy udali się do urokliwej wioski położonej w górach. Otoczona malowniczymi krajobrazami i piękną przyrodą, ta spokojna enklawa była doskonałym miejscem do chwil refleksji i oderwania od zgiełku codzienności. Uczestnicy mogli cieszyć się chwilą spokoju, oddychać świeżym górskim powietrzem i delektować się widokiem panoramicznym, który rozciągał się na horyzoncie. Niektórzy z najodważniejszych uczestników zdecydowali się na wyzwanie i postanowili skorzystać z okazji do kąpieli w zimnych wodach Morza Egejskiego. Czwartkowy dzień był pełen różnorodnych doświadczeń, które zainspirowały uczestników do dalszego odkrywania kultury, historii i piękna greckiego Volos. Każdy moment tego dnia był okazją do poszerzania horyzontów, kształtowania więzi między uczestnikami oraz rozwijania umiejętności komunikacyjnych i społecznych. To kolejny krok na drodze do lepszego zrozumienia, wzajemnej tolerancji i wzajemnego szacunku, które są fundamentem projektu „Walking Together” i jego misji budowania jedności w różnorodności.
Piątek był dniem pełnym emocji i wzruszeń, ponieważ był to ostatni dzień realizacji projektu Erasmus+ „Walking Together”. Rano wszyscy uczestnicy udali się do prestiżowej szkoły gastronomicznej, gdzie czekali na nich fascynujące warsztaty kulinarnych sztuk. Podczas tych warsztatów, młodzi kucharze poznali tajemnice przyrządzania tradycyjnego kebaba oraz wypieku aromatycznego ciasta pomarańczowego i kawowego. Atmosfera była niesamowita, pełna śmiechu i radości z odkrywania nowych smaków i technik kulinarnych. Popołudnie okazało się doskonałym momentem na krótkie zwiedzanie okolicy oraz relaks na plaży. Uczestnicy cieszyli się pięknem greckiego krajobrazu, delektując się błękitem morza i złocistym piaskiem. To było nie tylko czas na odpoczynek, ale również chwila, w której mogli podziwiać piękno natury i kontemplować przemijający czas ich przygody. Wieczorem wszyscy udali się do urokliwej 140-letniej tawerny, gdzie czekały na nich kolejne kulinarne wyzwania i smaki. Podczas wieczornego posiłku mieli okazję spróbować kolejnych przysmaków greckiej kuchni i delektować się autentycznymi smakami regionu. Atmosfera była pełna radości i śmiechu, gdy uczestnicy tańczyli i świętowali wspólnie. To był wyjątkowy moment, który jednoczył ich wszystkich i tworzył niezapomniane wspomnienia. Niestety, nadszedł czas pożegnania z nowymi przyjaciółmi i towarzyszami z podróży, gdyż w sobotę wszyscy uczestnicy mieli wyruszyć w drogę powrotną do swoich domów. W sercach nie brakowało emocji i wzruszeń, gdyż wszyscy doświadczyli niezwykłej przygody i wzajemnego poznawania. Cele projektu Erasmus+ „Walking Together”, takimi jak nauka tolerancji, poszanowanie godności drugiego człowieka i promowanie współpracy międzynarodowej, zostały w pełni osiągnięte. To był niezwykły tydzień, który na zawsze pozostanie w sercach uczestników, bogaty w przyjaźń, zrozumienie i wspaniałe wspomnienia.
7) Krótkoterminowe szkolenie kadry we Włoszech 10-14.07.2023
Pan Marcin Paśnikowski i pani Beata Adasik wzięli udział w szkoleniu w ramach projektu Erasmus+ "Walking Together". Podczas pięciodniowego wydarzenia szkoleniowego, które odbyło się w Liceo Classico-Scientifico Euclide w Cagliari we Włoszech w dniach 10-14 lipca 2023 roku, uczestnicy zdobyli nową wiedzę i umiejętności w różnych obszarach.
Podczas pierwszego dnia na warsztatach poświęconych nauczaniu o wojnie na Ukrainie prowadzonych przez pana Marcina Paśnikowskiego, uczestnicy poznali różne sposoby, jak pomóc swoim uczniom w refleksji nad wojną, zrozumieniu jej przyczyn i skutków oraz zastanowieniu się nad tym, co przyniesie przyszłość. Warsztaty te przybliżyły uczestnikom trudną rzeczywistość, w której niektórzy uczniowie doświadczają wojny na codzień, podczas gdy dla innych jest ona odległa. Podczas debaty i prezentacji zasobów dla różnych grup wiekowych, uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami i praktykami.
We wtorek odbyła się sesja dotycząca obrony praw człowieka w dobie sztucznej inteligencji, prowadzona przez pana Marcina Paśnikowskiego i panią Beatę Adasik. Uczestnicy poznali wpływ sztucznej inteligencji na prawa człowieka na całym świecie. Dzięki zrozumieniu skomplikowanych koncepcji związanych z SI, uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób wolność słowa, prawo do prywatności i prawo do równości są dotknięte przez rozwój technologii. Poprzez prezentację, prace grupowe i dyskusje, zdobyli wiedzę, jak chronić i bronić swoje prawa w erze sztucznej inteligencji.
W środę podczas warsztatów prowadzonych przez panią Ritę Gentili i panią Elenę Diamanti uczestnicy poznali skuteczne metody promocji wyników projektu ERASMUS+. Przez dzielenie się swoimi najlepszymi praktykami, nauczyciele zdobyli wiedzę na temat pisania raportów, prezentowania na konferencjach i warsztatach, wykorzystywania mediów społecznościowych czy tworzenia stron internetowych. Nauczyli się, jak dotrzeć do swojej społeczności i podzielić się wynikami projektu Walking Together.
W czwartek odbyły się warsztaty prowadzone przez pana Yaşara Saraça i panią Alzirę Garcíę. Uczestnicy pogłębili swoje zrozumienie funkcjonalności i możliwości nowej platformy eTwinning na Europejskiej Platformie Edukacji Szkolnej (ESEP). Poprzez praktyczne działania, uczestnicy aktualizowali wyniki i osiągnięcia projektu na platformie eTwinning, co pozwoliło im lepiej wykorzystać potencjał tej platformy w pracy edukacyjnej.
Na zakończenie tygodniowego szkolenia, w piątek podczas sesji prowadzonej przez panią Laurę Giugnini, uczestnicy zdobyli praktyczne umiejętności wykorzystania zasobów online w dalszej edukacji z zakresu praw człowieka. Dowiedzieli się, jak kontynuować nauczanie w tym obszarze po zakończeniu projektu, wykorzystując różnorodne zasoby dostępne w sieci.
Podsumowując, uczestnicy wydarzenia szkoleniowego zdobyli szeroką wiedzę i umiejętności dotyczące nauczania o wojnie, wpływu sztucznej inteligencji na prawa człowieka, promocji wyników projektów, wykorzystywania platformy eTwinning oraz wykorzystywania zasobów online w dalszej edukacji. Wydarzenie to przyczyniło się do rozwoju kompetencji pedagogicznych uczestników oraz poszerzenia ich perspektyw nauczania i pracy z uczniami.