Warsztaty Sensoryczne dla Uczniów
Niedawno zakończone warsztaty sensoryczne dla uczniów naszej szkoły stały się wyjątkową okazją do poszerzenia wiedzy i rozwinięcia umiejętności w zakresie wspierania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) oraz z zaburzeniem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Warsztaty te miały na celu zwiększenie świadomości na temat różnorodnych potrzeb osób z ASD oraz wypracowanie zrozumienia i tolerancji wśród uczniów.
Aktywności Angażujące Różne Zmysły
Warsztaty sensoryczne były zaprojektowane tak, aby angażować uczniów poprzez różnorodne aktywności, które pobudzały ich zmysły i pomagały im lepiej zrozumieć świat osób z ASD. Wśród zaplanowanych zajęć znalazły się:
-
Dotykanie Różnorodnych Faktur: Uczniowie mieli okazję dotykać różnorodne materiały, takie jak piasek, tkaniny o różnych teksturach, czy specjalnie przygotowane sensoryczne pudełka. Te doświadczenia pozwoliły im zrozumieć, jak osoby z ASD mogą reagować na różne bodźce dotykowe.
-
Zabawy z Zapachami: Uczniowie eksperymentowali z różnymi zapachami, od intensywnych do delikatnych, co pomogło im zrozumieć, jak silnie mogą one wpływać na osoby z ASD, które często mają wyostrzone zmysły węchu.
-
Doznania Wizualne: Przygotowane zostały różnorodne aktywności wizualne, takie jak obserwowanie zmieniających się kolorów, oglądanie specjalnych filmów oraz korzystanie z materiałów wizualnych, które pomagają w komunikacji. Te ćwiczenia miały na celu pokazanie, jak ważne są dla osób z ASD jasne i zrozumiałe sygnały wizualne.
Edukacja i Zrozumienie
Warsztaty nie tylko dostarczały uczniom nowych doświadczeń sensorycznych, ale również edukowały ich na temat tego, jak osoby z ASD odbierają świat. Uczniowie dowiedzieli się, jakie wyzwania napotykają ich rówieśnicy z ASD i ADHD oraz jak mogą ich wspierać na co dzień. Dzięki interaktywnym zajęciom uczniowie mieli możliwość zrozumienia, że różnorodność sensoryczna jest częścią ludzkiego doświadczenia i że każdy może potrzebować innego rodzaju wsparcia.
Wspólne Cele
Głównym celem warsztatów było zwiększenie świadomości na temat różnorodnych potrzeb sensorycznych oraz rozwijanie empatii i tolerancji wśród uczniów. Przez aktywne uczestnictwo w warsztatach, uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę, ale także nauczyli się, jak ważne jest wspieranie i zrozumienie swoich rówieśników.
Warsztaty sensoryczne były również okazją do praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych przez naszych nauczycieli podczas kursu w Atenach. Dzięki zaangażowaniu i współpracy całej społeczności szkolnej, udało się stworzyć atmosferę akceptacji i wsparcia, która jest kluczowa dla zdrowego i efektywnego środowiska edukacyjnego.
Podsumowanie
Jesteśmy dumni z inicjatywy naszych nauczycieli i ich zaangażowania w rozwój profesjonalny, który bezpośrednio przekłada się na korzyści dla naszych uczniów. Warsztaty sensoryczne są dowodem na to, że edukacja może być innowacyjna, angażująca i dostosowana do potrzeb wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych wyzwań. Wierzymy, że takie działania przyczynią się do budowania bardziej zintegrowanej, tolerancyjnej i wspierającej społeczności szkolnej.