DOSTĘPNI W REALU. ODŁÓŻ TELEFON, BUDUJ RELACJE
„Dostępni w realu. Odłóż telefon, buduj relacje” to uczniowski projekt wychowawczo- profilaktyczny realizowany w naszej szkole w II semestrze bieżącego roku szkolnego.
Opierając się na badaniach naukowych oraz własnych doświadczeniach w pracy z dziećmi i młodzieżą uświadamiamy sobie coraz częściej, jak wiele negatywnych skutków przynosi nadmierne i nieumiejętne korzystanie ze smartfonów. Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych wychowanków, w trosce o ich zdrowie fizyczne i psychiczne, zaplanowaliśmy szereg działań mających na celu pokazanie alternatywy dla telefonu i życia w sieci. Wprowadziliśmy całoroczną akcję „PRZERWA Z KSIĄŻKĄ”, podczas której zachęcamy dzieci do czytania w przerwach międzylekcyjnych poprzez zaaranżowanie kącików czytelniczych na korytarzach szkolnych. Organizujemy tematyczne „DNI GIER PLANSZOWYCH”, dzięki którym nasi uczniowie rozwijają procesy poznawcze i myślowe, pogłębiają swoją wiedzę, doskonalą umiejętności pracy w grupach. Ponadto planujemy przeprowadzić ZAJĘCIA WYCHOWAWCZE o wpływie mediów i smartfonów na rozwój intelektualny, społeczny, emocjonalny. Zorganizujemy także KONKURS „PRZERWA NA PIĄTKĘ”, który będzie miał na celu zebranie pomysłów dzieci na efektywne spędzanie czasu bez używania telefonu w szkole.
Zapraszamy Państwa na zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi oraz fachową literaturą, która obrazuje wpływ smartfonów, mediów na rozwój i zdrowie dzieci.
Artykuły:
https://instytutsprawobywatelskich.pl/smartfon-dla-dziecka-tak-czy-nie/
https://dzidziusiowo.pl/dziecko/wychowanie-i-rozwoj/2766-jak-nowe-technologie-wplywaja-na-dzieci
Film dokumentalny „Dylemat społeczny” (dostępny na platformie Netflix)
Literatura:
Manfred Spitzer „CYFROWA DEMENCJA. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci.”
Rainer Patzlaff „Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka.”