Rok I - 1 czerwca 2022 - 31 maja 2024
1) Kurs "Narzędzia ICT w nauczaniu hybrydowym, kooperatywnym i metodzie odwróconej lekcji" - Tropea, Włochy 17-21.07.2022
Kurs ukierunkowany był na prezentację narzędzi cyfrowych pozwalających efektywnie wykorzystywać nowoczesne metody nauczania takie jak blended learning czy flippedclassroompodczas nauki zdalnej I stacjonarnej. Część praktyczna była bardzo rozbudowana, pozwalała zaznajomić się z działaniem najpopularniejszych aplikacji, np. edytory obrazów, audio i video, cyfrowe platformy lekcyjne, portale z quizami i aplikacjami e-learningowymi. Wartościowe były również przykłady praktycznych zastosowań tychże narzędzi podczas lekcji.
2) Kurs "Blended Learning: Connecting Remote and Face-to-Face Teaching" - Curaçao, Niderlandy 15-20.08.2022
Dzięki udziałowi w kursie Marcin Paśnikowski, nauczyciel języka angielskiego, pogłębił swoje umiejętności oraz wiedzę z zakresu blended learning i tego, jak ta metoda nauczania może pomóc uczniom rozwinąć takie kompetencje jak autonomia, rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, jak również poczucie własnej skuteczności. Poznał różne przydatne, darmowe narzędzia cyfrowe, które są sprzymierzeńcami nauczyciela w osiąganiu konkretnych celów edukacyjnych z różnych przedmiotów. Zapoznał się również z przykładami działań, które skutecznie łączą naukę na odległość i w cztery oczy, wykorzystując zasoby "tradycyjne" i technologiczne w procesie dydaktycznym. Nauczył się jak planować zajęcia wzbogacone o nowe narzędzia i strategie, które pozytywnie wpływają na proces nauczania.
3) Kurs języka angielskiego - Malta
W sierpniu 2022 grupa nauczycieli (Iwona Rubaj, Katarzyna Królik, Alina Kołtuniewicz, Joanna Sekuła) wzięła udział w kursie językowym na Malcie. Był to wyjątkowy czas rozwijania umiejętności posługiwania się językiem angielskim, spotkania ludzi z różnych krajów oraz poznawania niezwykłego dziedzictwa kulturowego i walorów krajobrazowych Malty.
4) Kurs "Outdoor Education" - Barcelona, Hiszpania 28.11-02.12.2022
Nauczyciele Marta Kubiak i Karolina Bzowska mieli okazję uczestniczyć w kursie Erasmus+ zatytułowanym "OutdoorEducation". Kurs odbył się w terminie od 28 listopada do 2 grudnia 2022 roku w Barcelonie.
Tematem kursu było "OutdoorEducation", a głównym celem było zapoznanie uczestników z innowacyjnymi metodami nauczania opartymi na naturze oraz zasadami podejścia Forest School. Przeznaczony był on głównie dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych.
Podczas intensywnych warsztatówi praktycznych zajęć nauczyciele zdobyli głębszą wiedzę na temat korzyści i metodologii podejścia Forest School. Kurs skupiał się na zapewnieniu bezpieczeństwa w każdym otoczeniu edukacyjnym na świeżym powietrzu, a także na rozwijaniu świadomości ekologicznej i praktyk zrównoważonego rozwoju u dzieci.
Niezwykle ważnym aspektem kursu było przekazanie nauczycielom umiejętności efektywnego prowadzenia zajęć dla dzieci, które wspierają rozwój samodzielności, odkrywania siebie oraz krytycznego myślenia.Ponadto, kurs pozwolił na integrację nauki opartej na naturze z programem nauczania, co stworzyło interdyscyplinarne możliwości nauki.
Podsumowując, kurs Erasmusa+ "OutdoorEducation" nie tylko dostarczył nauczycielom narzędzi i wiedzy potrzebnej do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu, ale także zainspirował ich do twórczego podejścia do nauczania, wykorzystując potencjał natury.
5) Kurs "Project Based Learning" - Sewilla, Hiszpania 16-20.01.2023
Podczas tego kursu nasi nauczyciele Marta Kubiak, Aneta Seremak i Grzegorz Martyniuk zdobyli nie tylko teoretyczną wiedzę na temat konceptów PBL, ale również praktyczne umiejętności, które pozwolą im wprowadzić tę metodologię do swoich klas. Projektowa nauka angażuje uczniów w rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i przeprowadzanie badań na temat realnych problemów. Dzięki temu nasi uczniowie będą mieli możliwość pracy autonomicznej, podczas gdy nauczyciele będą ich prowadzili w procesie, na dłuższe okresy czasu.
Głównym celem tego kursu było umożliwienie nauczycielom tworzenia lekcji opartych na projektach, które kończą się prawdziwymi produktami lub publicznymi prezentacjami, a także mają wpływ na ich społeczności.
Wierzymy, że udział w tym kursie umożliwi naszym nauczycielom poszerzenie umiejętności potrzebnych w XXI wieku, a także dzielenie się swoimi doświadczeniami z nauczycielami i specjalistami z innych krajów. To również niepowtarzalna okazja do doświadczenia nauki za granicą.
Sewilla –miasto, w którym wiedzę zdobywa się patrząc na pomarańczowe drzewa w rytmie flamenco odkrywając smaki Andaluzji
Mój pobyt w Andaluzji,a konkretnie w stolicy regionu Sewilli zapamiętam na długo. Miasto zaimponowało mi swoim urokiem i niepowtarzalnym klimatem. W takich okolicznościach wspaniale i szybko zdobywa i poszerza się wiedzę, a właśnie ten cel czyli zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu nauczania projektowego było głównym, nadrzędnym powodem mojej podróży do tego historycznego miasta. Oczywiście szkolenie odbywało się w ramach programu Erasmus plus. Już od pierwszego dnia wspólnie z moimi koleżankami ze szkoły jak również z nowo poznanymi uczestnikami z Francji zobaczyliśmy, że kurs o nazwie Projeckt Based Learning będzie inspiracją i wyznaczy kolejną nową drogę w naszym warsztacie umiejętności edukacyjnych. Nauczyciel Jonatan-Argentyńczyk z typową południowo-amerykańską pasją wprowadzał nas przez pięć dni zajęć krok po kroku w tajniki nauczania projektowego. Mieliśmy lekcje stacjonarne, ale także ciekawy dzień outdoorowy. Jednym słowem uzyskany certyfikat daje satysfakcję i co ważne wiedza, którą zdobyliśmy będzie służyć naszym uczniom.
Podczas pobytu w Sewilli udało się także przy okazji zobaczyć wiele cudów jakże starej, historycznej architektury tego miasta: Katedrę w Sewilli (La Catedral de Sevilla), Plac Hiszpański (Plaza de Espana), Dom Piłta (Casa de Pilatos), Złotą Wieżę (Torre de Oro) ,arenę walki byków (La Plaza de Toros), Pałac (Real Alcazar), jak również poznać smaki Andaluzji kosztując miejscowych tapas, obejrzeć pokazy Flamenco – tańca andaluzyjskich Romów znanego i podziwianego na całym świecie, który narodził się właśnie tu. Wyjechać poza miasto do najstarszego w Hiszpanii Kadyksu, aż wreszcie nie był bym sobą (z racji profesji i nauczanego przedmiotu) gdybym nie obejrzał meczu LA Liga – jednej z najlepszych piłkarskich lig świata. Udało się popatrzeć i zobaczyć na żywo mecz FC Sewilla –Cadyz ,a wszystko to na legendarnym stadionie Estadio Ramón Sánchez Pizjuán w obecności 43 tysięcy widzów. Dodatkowo smaczku dodało także to, że kiedyś tam występował Diego Maradona.
Autor: Grzegorz Martyniuk
6) Kurs "Improving English Language Skills" - Split, Chorwacja 21-27.01.2023
W dniach 21-27.01.2023 grupa nauczycielek z naszej szkoły: Czerniak Elżbieta, Mazurek-Klekot Anna, Nowak Anna, Piłat Ilona i Małgorzata Staniak brała udział w kursie językowym Improving English Language Skills w pięknym chorwackim mieście Split.
Kurs językowy za granicą ma tę zaletę, że uczestnicy realizują wspólny cel-nauka języka z grupą międzynarodowych znajomych. Aby się porozumiewać, trzeba mówić wspólnym językiem. Prowadzi to do zastosowania umiejętności z lekcji i podnosi znajomość języka angielskiego. W zajęciach uczestniczyli: Polacy, Litwini, Bułgarzy, Francuzi i mieszkańcy Aruby.
Po intensywnym dniu nauki był również czas na zwiedzanie, bliskie wycieczki i picie kawy w pobliskim porcie. Prowadzący zajęcia Dario i Ivanka codziennie zachęcali nas do wprowadzenia w życie zasady pomalo czyli powoli. Stało się to dla nas zasadą na spędzenie czasu w urokliwej Chorwacji. Pomalo!
7) Kurs "Outdoor Education" - Malaga, Hiszpania 6-10.03.2023
W dniach 6-10.03.23 nauczycielki SP 5- Katarzyna Królik i Iwona Rubaj brały udział w kursie Outdoor Education, który odbywał się w Maladze. Poznanie innowacyjnych metod pracy z uczniami poza klasą szkolną, nawiązanie nowych kontaktów, wymiana doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów to niewątpliwe korzyści z tego krótkiego szkolenia w przepięknych andaluzyjskich plenerach.
8) Kurs "3D Printing and Robotics in Education" Heraklion, Grecja 3-9.07.2023
Na początku lipca 2023 odbył się siedmiodniowy kurs organizowany przez ErasmusLearn w malowniczym Heraklionie na wyspie Kreta, w Grecji. Tematem kursu było "Drukowanie 3D i robotyka w edukacji". To zajmujące i pełne inspiracji szkolenie dostarczyło uczestnikom szerokiego wachlarza wiedzy i umiejętności. Program kursu obejmował zarówno wprowadzenie teoretyczne, które ukazywało potencjał druku 3D i robotyki w sferze edukacji, jak i warsztaty praktyczne, które stanowiły kluczową część szkolenia.
Podczas pierwszego dnia kursu, uczestnicy zostali powitani, a następnie mieli okazję przedstawić siebie oraz swoje szkoły. Wspólny lunch pomógł nawiązać nowe, serdeczne kontakty.
Intensywne warsztaty, trwające przez kolejne dwa dni, poświęcone były modelowaniu 3D i procesowi przygotowania projektów do druku. Uczestnicy zdobywali wiedzę na temat różnych rodzajów materiałów oraz szczegółów technicznych związanych z drukiem 3D.
W dniu czwartym i piątym zajęć, uczestnicy zajęli się robotyką, projektując obwody z wykorzystaniem platformy Arduino oraz ucząc się ich programowania. Efektem tych warsztatów było samodzielne stworzenie i zaprogramowanie rzeczywistych, działających modeli.
W ostatnich dwóch dniach kursu, uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z przykładowymi projektami łączącymi modelowanie, druk 3D i robotykę. Jednym z największych hitów było niezwykłe pianino z bananów, na którym można było zagrać melodię "Jingle Bells". Dodatkowo, ogromne wrażenie zrobiła działająca łódź podwodna, zaprojektowana w 3D i wydrukowana przez niezwykle uzdolnioną 10-latkę!
Cały tydzień był pełen zaangażowania i kreatywności. Dostarczył on nie tylko cennej wiedzy technicznej, ale także umożliwił nawiązanie międzynarodowych przyjaźni i wymianę doświadczeń między uczestnikami z różnych szkół i krajów.
9) Kurs "Art as Therapy - Self-Expression and Special Needs in Art Education" Florencja, Włochy 17-22.07.2023
9) Kurs "The growingprevalence of students with ASD and/or ADHD poseschallenges for allteachers" Ateny, Grecja 31.07-05.08.2023
Podczas tego intensywnego szkolenia nauczyciele zdobyli głębsze zrozumienie i umiejętności w zakresie wspierania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) oraz z zaburzeniem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).
Dzięki prezentacjom, dyskusjom w grupach oraz studium przypadków uczestnicy kursu zdobyli umiejętności:
-
Rozpoznawania i zrozumienia cech oraz stylów uczenia się uczniów z ASD i/lub ADHD;
-
Stosowania konkretnych metod nauczania, strategii klasowych i technik dostosowanych do potrzeb uczniów z ASD i ADHD (np. analiza zadań, wizualne wsparcie, historie społeczne);
-
Zapoznania się z podstawowymi strategiami TEACCH, zasadami PECS oraz symbolami i znakami Makaton;
-
Tworzenia znaczących i spersonalizowanych struktur/wsparcia wizualnego dla uczniów z ASD;
-
Opracowywania interwencji w szkole (np. techniki zarządzania klasą i dostosowania) dla uczniów z ASD i/lub ADHD;
-
Współpracy z rodzicami i budowania partnerskich relacji między domem a szkołą.
Program kursu obejmował także praktyczne warsztaty i aktywności, które umożliwiły nauczycielom bezpośrednie zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
10) Kurs "Intensive Spanish course" Malaga, Hiszpania 07-11.08.2023
W dniach 7-11 sierpnia p. Marcin Paśnikowski uczestniczył w 20-godzinnym kursie języka hiszpańskiego na poziomie B1. Kurs intensywnego hiszpańskiego w Maladze jest idealny do szybkiego i pewnego opanowania języka hiszpańskiego z poprawionym poziomem płynności, którą można wykorzystać w życiu towarzyskim lub zawodowym. Zaproponowana przez szkołę AilMalaga forma kształcenia była doskonałą równowagą między specjalnie opracowanym kursem hiszpańskiego a wystarczającą ilością czasu wolnego na aktywności na świeżym powietrzu i korzystanie z tego, co Malaga ma do zaoferowania.
Metody nauczania nauczycieli z AilMalaga, dostosowane do każdego ucznia, sprawiły, że poprawianie umiejętności hiszpańskich stało się przyjemnym i osiągalnym zadaniem. Dlatego na koniec swojego intensywnego kursu hiszpańskiego w Maladze p. Marcin Paśnikowski znacznie poprawił swoje umiejętności mówienia i rozumienia po hiszpańsku.
Dodatkowo, udział w kursie hiszpańskiego pozwolił mu nawiązać znajomości z innymi międzynarodowych uczestnikami kursu.
11) Kurs "Competencias digitales para educadores" Pafos, Cypr 21-25.08.2023
Pan Marcin Paśnikowski wziął udział w kursie "Competencias digitales para educadores" w języku hiszpańskim, podczas którego zdobył wiele cennych umiejętności i wiedzy, które będą niezwykle przydatne w dzisiejszym cyfrowym środowisku edukacyjnym. Po pierwsze, dowiedział się o aktualnym stanie wykorzystania technologii w edukacji w Europie. To pozwoliło mu lepiej zrozumieć, jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ten dynamicznie rozwijający się obszar. Następnie, wraz z innymi uczestnikami nauczył się analizować wpływ społeczny technologii. Dodatkowo, zdobył umiejętność krytycznego podejścia do szybkiego tempa zmian technologicznych, co jest niezmiernie istotne w dzisiejszym świecie. Kolejnym obszarem była praca z narzędziami cyfrowymi. Nauczył się tworzyć i edytować teksty, obrazy, dźwięki i wideo za pomocą najnowocześniejszych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. To pozwoli mu tworzyć interesujące i atrakcyjne materiały edukacyjne, które angażują uczniów. Najważniejszą umiejętnością, którą zdobył ten uczestnik, jest jednak umiejętność zastosowania metody SAMR do projektowania lekcji. Dzięki temu potrafi dostosować swoje podejście do nauczania do poziomu zaawansowania technologicznego swoich uczniów.
Kurs na Cyprze był również doskonałą okazją do zwiedzania starożytnych ruin i muzeów.