1) Mobilność grupowa uczniów 22-26 stycznia 2024
Austriacka Przygoda SP5 w Świdniku: "Skills Without Frontiers"
W dniach 22-26 stycznia, cztery uczennice SP5 w Świdniku pod opieką dwojga nauczycieli bierze udział w projekcie „Skills Without Frontiers” w ramach akredytacji programu Erasmus+. Grupa przebywa w Pettenbach w Austrii, gdzie wspólnie z hiszpańskimi, portugalskimi, greckimi i austriackimi rówieśnikami bierze udział w różnych zajęciach i warsztatach edukacji outdoorowej. W poniedziałek uczestnicy projektu wzięli udział w nagraniu podcastu dla szkolnej radiostacji podczas której mogli o powiedzieć o swoich pierwszych wrażeniach z pobytu w Austrii.
Po lunchu wszyscy uczestnicy udali się do pobliskiego Kirchdorf, gdzie spotkali się z przedstawicielami lokalnej organizacji Foodcoop Gerwege, która wspiera różne inicjatywy społeczności lokalnej, min. zajmuje się dystrybucją lokalnych produktów spożywczych, głównie wśród osób biedniejszych. Organizacja propaguje też jedzenie organiczne uprawiane w naturalny sposób. Uczniowie wzięli udział w debacie na temat kupowania używanej odzieży, która odbyła się w kuchni. Miejsce to jest idealne do przyrządzania jedzenia, dyskusji przy stole, wymiany poglądów oraz kultywowania wartości takich jak demokracja i wolność słowa.
Następnie grupa udała się do pobliskiej siedziby radia B138. Odbyły się tam warsztaty radiowe podczas, których uczestnicy dowiedzieli się, jak należy nagrywa się audycję radiową, zapoznali się też z obsługą podstawowego sprzętu do rejestracji dźwięku. Każdy miał okazję wziąć udział w krótkim wywiadzie oraz zadawać pytania swoim rówieśnikom z innych krajów. Następnie uczniowie obejrzeli w kinie film na temat zrównoważonego rozwoju, ochrony przyrody oraz różnych inicjatyw lokalnych, między innymi tworzenia miejskich ogrodów warzywnych. Wieczór upłynął na spotkaniach integracyjnych w międzynarodowych grupach.
Drugi dzień mobilności uczniów w ramach Akredytacji Erasmus+ do austriackiego Pettenbach kolejny raz udowodnił, że nauka nie musi odbywać się w sali lekcyjnej. Rano uczniowie udali się pociągiem do miasta Linz, aby wziąć udział w wielu ciekawych interaktywnych wystawach zwiedzając centrum nauki Ars Electronika. Dowiedzieli się jak sztuczna inteligencja może sterować komputerami nawadniający mi uprawy, mogli spróbować prze Konsek zrobionych ziemi i gleby, a także w kreatywny sposób zmieniać wygląd swojej twarzy.
Największe wrażenie zrobiła na wszystkich prezentacja „Deep Space”, podczas której uczestnicy mogli podziwiać niesamowite obrazy na wielkim ekranie. W okularach 3D zobaczyli budowę wszechświat, weszli do wnętrza Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS, mogli doświadczyć, co czuje jadący z zawrotną prędkością narciarz podczas slalomu giganta. Duże wrażenie zrobiła na wszystkich też panorama 360 na masyw Mont Blanc, której niesamowita rozdzielczość pozwoliła dostrzec pojedynczych wspinaczy usiłujących zdobyć najwyższy szczyt Europy. Po tych niesamowitych wrażeniach wszyscy uczestnicy udali się na centralny plac miasta, gdzie mieli czas na zakupy i lunch. Powrotna podróż pociągiem pozwoliła wszystkim podziwiać panoramę gór skąpanych w słońcu. Resztę dnia zagraniczni uczniowie spędzili ze swoimi austriackimi rówieśnikami.
W środę uczestnicy mobilności grupowej w Austrii mieli okazję posłuchać audycji radiowej, którą nagrywali w poniedziałek. Następnie wszyscy wzięli udział w warsztatach przygotowanych przez organizację YEP Austria, której celem jest, aby wszyscy młodzi ludzie mogli mieć możliwość wyrażenia swojej opinii oraz wykorzystania swoich talentów i potencjału. Zaangażowanie i uczestnictwo w życiu społecznym są kluczem do zapewnienia większej równości szans. Warsztaty zaczęły się od zajęci integracyjnych w grupach, podczas których uczestnicy musieli współpracować ze soba i nauczyć się słuchać siebie nawzajem. Następnie prowadzący zaproponowali im debatę nad zmianami, które powinny być wprowadzone w szkole w każdym z krajów partnerskich. Uczniowie zwracali uwagę na przeciążenie, niedostosowany harmonogram zajęć oraz nieprzydatność niektórych przedmiotów w życiu codziennym. Pracowali też wspólnie nad wymyśleniem sposobów na poprawę sytuacji, aby uświadomić sobie, że wiele zależy od nich samych. Po lunchu i drugiej sesji warsztatów wszyscy uczestnicy dokonali wyboru logo projektu. Głosowanie odbyło się poprzez Google Forms, a zwyciężyło logo z Portugalii. Po południu część uczniów udała się na lodowisko, aby pojeździć na łyżwach, natomiast inni pojechali ze swoimi austriackimi rówieśnikami na wycieczkę i zakupy do miasta Linz.
Czwartego dnia projektu wymiany w Austrii uczestnicy rozwijali swoje umiejętności cyfrowe tworząc prezentację interaktywną dokumentującą tydzień wspólnych działań. Następnie wszyscy udali się na wycieczkę. Zgodnie z planem grupa miała wziąć udział w oficjalnym rozpoczęciu Mistrzostw Świata w Lotach Narciarskich w Bad Mitterndorf. Niestety zawody zostały odwołane z powodu złych warunków atmosferycznych. Dlatego organizatorzy zorganizowali zwiedzanie miasta Bad Ischl, które często odwiedzał cesarz Franciszek Józef podczas polowań. W tym roku Bad Iscl i cały region jest Europejską Stolicą Kultury. Uczestnicy mieli okazję zjeść pyszny lunch oraz obejrzeć ciekawą wystawę pt. „Sztuka z soli i wody”. Obejrzeli niesamowite instalacje i pokazy na temat soli. W drodze powrotnej cała grupa miała okazję podziwiać piękne alpejskie jezioro Traunsee otoczone majestatycznymi górami. Po powrocie do Pettenbach, uczniowie spędzili czas w rodzinach austryjackich, piekąc ciasteczka i biorąc udział w koncercie.
2) Mobilność grupowa uczniów 24-28 czerwca 2024
Chorwacka Przygoda SP5 w Świdniku: "Skills Without Frontiers"
W dniach 24-28 czerwca, 10 uczniów naszej szkoły pod opieką dwójki nauczycieli: p. Marcina Paśnikowskiego i p. Joanny Sekuły, przebywała w Chorwacji w ramach grupowej mobilności uczniów Akredytacji Erasmus+. Grupa poleciała do Splitu z naszego świdnickiego lotniska i w niedzielę odpoczywała po podróży spędzając czas na plaży i pływając w morzu. W poniedziałek nasi uczniowie wspólnie ze swoimi rówieśnikami z Portugalii, Hiszpanii, Grecji i Chorwacji wzięli udział w warsztatach integracyjnych, zwiedzili chorwacką szkołę oraz grali w grę miejską. Po lunchu i krótkiej sjeście, wszyscy udali się na plażę, aby zażywać kąpieli morskich i słonecznych oraz podziwiać piękne widoki. Orzeźwiająca woda oraz delikatna bryza sprawiły że nikt nie chciał wracać do hotelu. Po kolacji polscy uczniowie wzięli udział w miejskim dniu sportu podczas którego odbyły się różne ciekawe zawody, np. przeciąganie liny, czy wyścigi z piłeczką pingpongową. Wieczorem odbyła się kolejna sesja pływania.
Drugiego dnia zaraz po śniadaniu uczestnicy udali się na wycieczkę z przewodnikiem po Podgórze. Zwiedzili zabytkowy cmentarz z XV wieku, poznali lokalne legendy, odwiedzili również miejscowych kościółek z XVI wieku. Następnie poszli do szkoły, gdzie wzięli udział w dwóch warsztatach, podczas których mogli rozwijać swoje umiejętności artystyczne, malując kolorowe widoczki na kamykach oraz zakładki do książek. Mogli też doskonalić swoje umiejętności pracy w grupie podczas warsztatów budowania konstrukcji z papieru. Następnie wszyscy uczniowie z Polski, Portugalii, Grecji i Hiszpanii udali się w towarzystwie swoich chorwackich kolegów do restauracji na lunch. Po przerwie młodzież poszła na plażę, gdzie wszyscy integrowali się w międzynarodowych grupach, rozmawiali, opalali się oraz pływali w morzu.
Trzeciego dnia grupowej mobilności uczniów w chorwackiej Podgorze uczniowie mieli okazję wziąć udział w wycieczce na pobliskie wyspy Hvar i Brač. Podczas rejsu na pierwszą z wysp integrowali się ze swoimi hiszpańskimi, greckimi i portugalskimi przyjaciółmi. Po przybyciu do portu w Jelsie mieli okazję podziwiać ciekawą architekturę oraz kupić pamiątki. W trakcie przeprawy do Bol zjedli tradycyjny chorwacki lunch. Wyspa Brač zauroczyła wszystkich swoją piękną plażą Złoty Róg, na którą dotarli pieszo podziwiając dalmackie krajobrazy. Kąpiel w morzu to lekcja biologii w terenie i możliwość ponurkowania z rybkami oraz obserwacja jeżowców, a także świetna okazja do zbierania muszelek.
W czwartek uczestnicy mieli okazję nabyć niesłychanie przydatne umiejętności, a mianowicie łowienia ryb. Wszyscy zebrali się przy marinie, aby poznać tajniki zakładania przynęty, zarzucania żyłki oraz wyławiania. Nasze Międzynarodowe Zawody Wędkarskie zakończyły się wynikiem 3:0 dla Chorwacji, bo tylko miejscowi uczniowie złowili małe okonie. Ale wszystkim uczestnikom warsztaty sprawiło dużą przyjemność. Następnie cała grupa udała się do miejscowości Makarska, gdzie zwiedzili muzeum muszli i koralowców, oraz Centrum Geologiczne, gdzie uczestnicy wzięli udział w warsztatach na temat geologii Dalmacji, speleologii oraz gatunków endemicznych występujących na trzeciej co do wielkości górze Chorwacji Biokovo. Mieli też okazję wejść do symulatora trzęsień ziemi. Następnie przespacerowali się przez bardzo ładny park oraz zjedli pyszny lunch w jednej z restauracji przy plaży. Na koniec popołudnia wszyscy świetnie bawili się na olbrzymim kompleksie dmuchańców znajdujących się na morzu. Do pokonania tego niesamowitego toru przeszkód konieczne były spryt, zwinność oraz dobra kondycja fizyczna. Zabawy było co niemiara.
Dobiegła już końca grupowa mobilności uczniów w ramach Akredytacji projektu Eeasmus+ do Chorwacji. W piątkowy poranek uczniowie wzięli udział w warsztatach komputerowych, podczas których tworzyli interaktywne prezentacje i ebooki dokumentujące ich pobyt w pięknej Podgorze. Po lunchu w restauracji wszyscy uczestnicy rozkoszowali się ostatni dniem spędzonym nad Adriatykiem, pływając w morzu oraz opalając się. Po południu był czas na ostatnie zakupy pamiątek oraz spotkania z chorwackimi uczniami. A wieczorem polska grupa udała się na pobliskie wzgórze, aby podziwiać panoramę Podgoryiz miejsca, w którym znajduje się pomnik na część obrońców Chorwacji podczas II Wojny Światowej. Wieczorem w Podgorze odbył się pierwszy festiwal pn. „Noc Rybaka”, podczas którego było mnóstwo atrakcji dla dzieci oraz koncert zespołu muzycznego. Niestety pora żegnać się już z piękną Chorwacją i wracać do Świdnika. Pozostaną piękne wspomnienia, nawiązane przyjaźnie oraz zdobyte umiejętności.
3) Grupowa mobilność uczniów 14-18 października 2024
Poniedziałek 14 października był pierwszym dniem projektu w portugalskiej miejscowości Quarteira. Czwórka uczniów SP5 pod opieką dwójki nauczycieli bierze udział w grupowej mobilności uczniów w ramach Akredytacji. Rano odbyło się oficjalne powitanie oraz wręczenie drobnych upominków dla uczestników projektu. Następnie uczniowie udali się na zajęcia integracyjne i sportowe, podczas których rozwijali swoje umiejętności pracy w grupie, kooperacji i zdrowego współzawodnictwa. Po lunchu cała grupa wybrała się na wycieczkę do rezerwatu przyrody Ria Formosa, w którym odbyły się warsztaty edukacji outdoorowej z obserwacji ptaków . Wszyscy uczestnicy mogli podziwiać piękne czaple, cyranki, kormorany, sroki lazurowe i różne gatunki żółwi. Popołudnie spędzone na lagunie przy pięknej słonecznej gorącej pogodzie był z pewnością bardzo udany.
Drugiego dnia uczestnicy mogli rozwijać swoje umiejętności artystyczne. Nauczyciele szkoły partnerskiej przygotowali dla uczniów warsztaty z cyjanotypii oraz projektowania ozdobnych kafelków, z których słynie Portugalia. Podczas warsztatów uczniowie nabyli umiejętności rozwijające zarówno ich kreatywność, jak i zdolności techniczne. Praca z cyjanotypią pozwoliła im poznać unikalny proces fotograficzny, który wymagał precyzji i skupienia, a projektowanie kafelków umożliwiło im twórcze wyrażanie się poprzez sztukę. Po lunchu odbyła się wycieczka po mieście, podczas której uczestnicy jechali turystyczną ciuchcią. W świetnej zabawie nie przeszkodził im nawet deszcz, tak rzadko spotykany w słonecznej Algarve. Po południu wróciło słońce więc niektórzy uczniowie udali się ze swoimi portugalskimi przyjaciółmi podziwiać wzburzony ocean.
Trzeci dzień grupowej mobilności uczniów do Portugalii obfitował w wiele atrakcji. Rano uczniowie udali się na wycieczkę do Portimão, gdzie spędzili ponad godzinę bawiąc się złudzeniami optycznym i iluzją w Muzeum Sztuki 3D. Zmiana formatu i ustawienie odpowiedniej odległości pozwoliły im uzyskać niesamowite efekty na robionych zdjęciach. Następnie po wspólnym lunchu, wszyscy pojechali do pobliskiego miasteczka Lagos, które niechlubnie zasłynęło z pierwszego handlu niewolnikami w Europie. Uczniowie udali się na zwiedzanie z przewodnikiem, podczas którego przeszli szlakiem niewolników oraz zwiedzili muzeum historii Portugalii. Był też czas na kupno pamiątek. Piękna, upalna pogoda w drugiej połowie października była dodatkową atrakcją zwłaszcza dla uczniów z zimnej Polski.
Czwartek obfitował w niezapomniane atrakcje. Rano wszyscy uczestnicy udali się do mariny Vilamoura, aby wejść na pokład statku Condor de Vilamoura i wziąć udział w 3-godzinnym rejsie wzdłuż wybrzeża Algarve. Niesamowite czerwone klify i urokliwe plaże wzbudziły zachwyt uczniów i nauczycieli. Dodatkowo piękna słoneczna pogoda sprawiła, że był to niezapomniany rejs. Po powrocie do przystani, na uczestników czekała ciuchcia, która zabrała ich do szkoły na lunch. Po zjedzeniu pysznej jagnięciny w curry, uczniowie wzięli udział w warsztatach cyfrowych, podczas których stworzyli w międzynarodowych grupach prezentację na temat swoich wrażeń z pobytu w Portugalii. Słoneczna pogoda zachęciła wiele osób do spaceru po plaży bądź nawet wykąpaniu się w oceanie.
Dobiegła końca grupowa mobilność uczniów w ramach Akredytacji do Portugalii. W piątek wszyscy uczestnicy mogli rozwinąć swoje umiejętności miękkie przedstawiając innym uczniom i nauczycielom swoje prezentacje stworzone podczas warsztatów komputerowych. Zaprezentowali w nich swoje obawy i oczekiwania związane z wyjazdem, momenty, które najbardziej zapamiętali oraz to czego się nauczyli. Była to doskonała ewaluacja mobilności jaki i samoocena. Następnie wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe certyfikaty oraz odebrali wykonane przez siebie kafelki i obrazy wykonane w cyjanotypii. Po części oficjalnej była przerwa kawowa, podczas której można było spróbować pysznych przekąsek, owoców i słodkości. Popołudnie i wieczór był czasem ostatnich zakupów i pakowania walizek, gdyż już w sobotę wszystkie grupy partnerskie udają się w podróż powrotną.