1) Mobilność grupowa uczniów 22-26 stycznia 2024
Austriacka Przygoda SP5 w Świdniku: "Skills Without Frontiers" w Akcji
W dniach 22-26 stycznia, cztery uczennice SP5 w Świdniku pod opieką dwojga nauczycieli bierze udział w projekcie „Skills Without Frontiers” w ramach akredytacji programu Erasmus+. Grupa przebywa w Pettenbach w Austrii, gdzie wspólnie z hiszpańskimi, portugalskimi, greckimi i austriackimi rówieśnikami bierze udział w różnych zajęciach i warsztatach edukacji outdoorowej. W poniedziałek uczestnicy projektu wzięli udział w nagraniu podcastu dla szkolnej radiostacji podczas której mogli o powiedzieć o swoich pierwszych wrażeniach z pobytu w Austrii.
Po lunchu wszyscy uczestnicy udali się do pobliskiego Kirchdorf, gdzie spotkali się z przedstawicielami lokalnej organizacji Foodcoop Gerwege, która wspiera różne inicjatywy społeczności lokalnej, min. zajmuje się dystrybucją lokalnych produktów spożywczych, głównie wśród osób biedniejszych. Organizacja propaguje też jedzenie organiczne uprawiane w naturalny sposób. Uczniowie wzięli udział w debacie na temat kupowania używanej odzieży, która odbyła się w kuchni. Miejsce to jest idealne do przyrządzania jedzenia, dyskusji przy stole, wymiany poglądów oraz kultywowania wartości takich jak demokracja i wolność słowa.
Następnie grupa udała się do pobliskiej siedziby radia B138. Odbyły się tam warsztaty radiowe podczas, których uczestnicy dowiedzieli się, jak należy nagrywa się audycję radiową, zapoznali się też z obsługą podstawowego sprzętu do rejestracji dźwięku. Każdy miał okazję wziąć udział w krótkim wywiadzie oraz zadawać pytania swoim rówieśnikom z innych krajów. Następnie uczniowie obejrzeli w kinie film na temat zrównoważonego rozwoju, ochrony przyrody oraz różnych inicjatyw lokalnych, między innymi tworzenia miejskich ogrodów warzywnych. Wieczór upłynął na spotkaniach integracyjnych w międzynarodowych grupach.
Drugi dzień mobilności uczniów w ramach Akredytacji Erasmus+ do austriackiego Pettenbach kolejny raz udowodnił, że nauka nie musi odbywać się w sali lekcyjnej. Rano uczniowie udali się pociągiem do miasta Linz, aby wziąć udział w wielu ciekawych interaktywnych wystawach zwiedzając centrum nauki Ars Electronika. Dowiedzieli się jak sztuczna inteligencja może sterować komputerami nawadniający mi uprawy, mogli spróbować prze Konsek zrobionych ziemi i gleby, a także w kreatywny sposób zmieniać wygląd swojej twarzy.
Największe wrażenie zrobiła na wszystkich prezentacja „Deep Space”, podczas której uczestnicy mogli podziwiać niesamowite obrazy na wielkim ekranie. W okularach 3D zobaczyli budowę wszechświat, weszli do wnętrza Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS, mogli doświadczyć, co czuje jadący z zawrotną prędkością narciarz podczas slalomu giganta. Duże wrażenie zrobiła na wszystkich też panorama 360 na masyw Mont Blanc, której niesamowita rozdzielczość pozwoliła dostrzec pojedynczych wspinaczy usiłujących zdobyć najwyższy szczyt Europy. Po tych niesamowitych wrażeniach wszyscy uczestnicy udali się na centralny plac miasta, gdzie mieli czas na zakupy i lunch. Powrotna podróż pociągiem pozwoliła wszystkim podziwiać panoramę gór skąpanych w słońcu. Resztę dnia zagraniczni uczniowie spędzili ze swoimi austriackimi rówieśnikami.
W środę uczestnicy mobilności grupowej w Austrii mieli okazję posłuchać audycji radiowej, którą nagrywali w poniedziałek. Następnie wszyscy wzięli udział w warsztatach przygotowanych przez organizację YEP Austria, której celem jest, aby wszyscy młodzi ludzie mogli mieć możliwość wyrażenia swojej opinii oraz wykorzystania swoich talentów i potencjału. Zaangażowanie i uczestnictwo w życiu społecznym są kluczem do zapewnienia większej równości szans. Warsztaty zaczęły się od zajęci integracyjnych w grupach, podczas których uczestnicy musieli współpracować ze soba i nauczyć się słuchać siebie nawzajem. Następnie prowadzący zaproponowali im debatę nad zmianami, które powinny być wprowadzone w szkole w każdym z krajów partnerskich. Uczniowie zwracali uwagę na przeciążenie, niedostosowany harmonogram zajęć oraz nieprzydatność niektórych przedmiotów w życiu codziennym. Pracowali też wspólnie nad wymyśleniem sposobów na poprawę sytuacji, aby uświadomić sobie, że wiele zależy od nich samych. Po lunchu i drugiej sesji warsztatów wszyscy uczestnicy dokonali wyboru logo projektu. Głosowanie odbyło się poprzez Google Forms, a zwyciężyło logo z Portugalii. Po południu część uczniów udała się na lodowisko, aby pojeździć na łyżwach, natomiast inni pojechali ze swoimi austriackimi rówieśnikami na wycieczkę i zakupy do miasta Linz.
Czwartego dnia projektu wymiany w Austrii uczestnicy rozwijali swoje umiejętności cyfrowe tworząc prezentację interaktywną dokumentującą tydzień wspólnych działań. Następnie wszyscy udali się na wycieczkę. Zgodnie z planem grupa miała wziąć udział w oficjalnym rozpoczęciu Mistrzostw Świata w Lotach Narciarskich w Bad Mitterndorf. Niestety zawody zostały odwołane z powodu złych warunków atmosferycznych. Dlatego organizatorzy zorganizowali zwiedzanie miasta Bad Ischl, które często odwiedzał cesarz Franciszek Józef podczas polowań. W tym roku Bad Iscl i cały region jest Europejską Stolicą Kultury. Uczestnicy mieli okazję zjeść pyszny lunch oraz obejrzeć ciekawą wystawę pt. „Sztuka z soli i wody”. Obejrzeli niesamowite instalacje i pokazy na temat soli. W drodze powrotnej cała grupa miała okazję podziwiać piękne alpejskie jezioro Traunsee otoczone majestatycznymi górami. Po powrocie do Pettenbach, uczniowie spędzili czas w rodzinach austryjackich, piekąc ciasteczka i biorąc udział w koncercie.