Projektowanie Kwiatowego Klombu Przyjaznego Pszczołom
W Szkole Podstawowej nr 5 w Świdniku odbyły się warsztaty pod hasłem "Projektowanie Kwiatowego Klombu Przyjaznego Pszczołom". Warsztaty były prowadzone metodą projektu, a udział w nich wzięli uczniowie z Polski i Rumunii. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie klombu, a następnie jego założenie na terenie szkolnym.
Warsztaty rozpoczęły się od interaktywnych gier integracyjnych, które pomogły uczestnikom lepiej się poznać i zbudować atmosferę współpracy. Dzięki tym aktywnościom uczniowie mieli okazję ćwiczyć umiejętności miękkie, takie jak współpraca i rozwiązywanie problemów, co było kluczowe dla dalszej pracy nad projektem.
Scenariusz Zajęć
Etap 1: Integracja i Wprowadzenie
- Interaktywne Gry Integracyjne (30 minut): Uczniowie biorą udział w grach mających na celu integrację i zbudowanie zespołu. Gry są prowadzone w języku angielskim, co pozwala uczniom ćwiczyć umiejętności komunikacyjne.
- Gra "Poznajmy się" - każdy z uczestników przedstawia się i mówi kilka zdań o sobie.
- Gra "Znajdź Kogoś Kto" - uczniowie chodzą po sali i szukają osób spełniających określone kryteria, np. "Znajdź kogoś, kto lubi rysować".
Etap 2: Planowanie Klombu
-
Wprowadzenie do Projektu (15 minut): Nauczyciel wprowadza temat warsztatów, wyjaśnia cel i oczekiwania.
- Omówienie roli pszczół w ekosystemie i znaczenia roślin przyjaznych pszczołom.
- Przedstawienie przykładowych klombów i roślin miododajnych.
-
Praca w Grupach (60 minut): Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw materiałów (plakaty, pisaki, broszury z roślinami miododajnymi) i ma za zadanie zaprojektować klomb.
- Analiza potrzeb roślin miododajnych.
- Projektowanie klombu na papierze: wybór roślin, układ, rozmiary (wykorzystanie wiedzy z matematyki).
- Praca nad estetyką projektu (elementy plastyki i techniki).
Etap 3: Prezentacja i Omówienie Projektów
- Prezentacja Projektów (30 minut): Każda grupa prezentuje swój projekt klombu przed resztą uczestników.
- Uczniowie omawiają wybór roślin, układ klombu i uzasadniają swoje decyzje.
- Dyskusja na temat różnych podejść do projektowania klombów.
Etap 4: Realizacja Projektu
-
Sadzenie Klombu (90 minut): Uczniowie przechodzą do realizacji swojego projektu na terenie szkoły.
- Przygotowanie terenu: oczyszczanie, przekopywanie ziemi.
- Sadzenie roślin zgodnie z wcześniej opracowanym projektem.
- Podlewanie i zabezpieczanie młodych roślin.
-
Podsumowanie (15 minut):
- Krótkie podsumowanie warsztatów przez nauczyciela.
- Refleksje uczniów na temat współpracy i realizacji projektu.
Wykorzystane Umiejętności i Przedmioty
Podczas warsztatów uczniowie wykorzystali wiedzę z różnych przedmiotów: matematyki (mierzenie, planowanie przestrzeni), plastyki (projektowanie estetyczne), techniki (praktyczne wykonanie klombu), oraz języka angielskiego (komunikacja i współpraca z rówieśnikami z Rumunii). Było to wspaniałe doświadczenie, które pozwoliło na praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej w szkole oraz rozwój umiejętności miękkich. Warsztaty zakończyły się sukcesem, a uczniowie z dumą patrzą na wspólnie zaprojektowany i zrealizowany klomb przyjazny pszczołom.