Powtórka przed egzaminem - zagadnienia literacko-kulturowe
Co już umiem przed egzaminem ósmoklasisty?
Przeanalizuj listę wymagań egzaminacyjnych i aby udoskonalić swoje umiejętności, poćwicz:
Liryka, epika, dramat ( e-podreczniki.pl)
Przypisz utwór do odpowiedniego rodzaju literackiego
KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE-
1) Rozpoznaję rodzaje literackie: epika, liryka i dramat - określam cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów - przypisuję czytany utwór do odpowiedniego rodzaju.
2) Rozróżniam gatunki epiki, liryki, dramatu, w tym: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, komedia, fraszka, tren, ballada, tragedia – i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich; rozpoznaje wiersz, przysłowie, komiks
3) Objaśniam morał bajki oraz samodzielnie formułuję przesłanie baśni;
4) omawiam akcję, wyodrębniam wątki i wydarzenia;
5) odróżniam fikcję artystyczną od rzeczywistości;
6) odróżniam realizm od fantastyki;
7) charakteryzuję i oceniam bohaterów;
8) konfrontuję sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;
9) wyrażam swój stosunek do postaci;
10) wskazuję elementy dramatu (rodzaj): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog;
11) rozpoznaję w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizm, inwokację, symbol, alegorię i określam ich funkcje;
12) rozpoznaję: wers, zwrotkę (strofę), rym, rytm, refren; odróżniam wiersz rymowany i nierymowany (biały);
13) znam pojęcie komizmu, rozpoznaję jego rodzaje w tekstach oraz określam ich funkcje;
14) znam pojęcie ironii, rozpoznaję ją w tekstach oraz określam jej funkcje;
15) określam w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaję ją refleksji;
16) nazywam swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje);
17) dostrzegam swoistość artystyczną dzieła;
18) wykorzystuję w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi i dokonuję ich hierarchizacji;
19) wykorzystuję w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze;
20) wykorzystuję w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, społeczny;
21) sprawnie czytam teksty.