Innowacja "Radosny świat ortografii" prowadzona przez J.Mazur w klasie 3d. Innowacja skierowana jest do dzieci mają problemy z poprawną pisownią. Wdraża je do przestrzegania poprawności gramatycznej, stylistycznej i ortograficznej.
Cele ogólne:
• Wykształcenie prawidłowych nawyków ortograficznych.
• Rozwijanie świadomości i użyteczności zdobywanej wiedzy.
• Wdrażanie uczniów do systematyczności, samokontroli i samooceny.
• Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego i pobudzanie ciekawości poznawczych.
• Rozwijanie zainteresowań ortograficznych.
Realizację powyższych celów umożliwiają zweryfikowane tematy zajęć, odpowiednio dobrane metody i formy oraz środki dydaktyczne.
PRZEWIDYWANE OGÓLNE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
W wyniku realizacji innowacji uczeń:
• rozumie istotę bezbłędnego pisania;
• zna podstawowe zasady ortograficzne i wykorzystuje je w praktyce;
• umiejętnie stosuje tzw. „wyjątki” od reguł ortograficznych;
• dostrzega różnice w wymowie i zapisie wyrazów;
• wskazuje błędy językowe i prawidłowo dokonuje korekty;
• potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną;
• stale wzbogaca i poszerza zasób słownictwa ze szczególnym uwzględnieniem wyrazów z ortogramami;
• tworzy rodzinę wyrazów;
• zna sposoby zapisu zasad ortograficznych w słownikach ortograficznych;
• umiejętnie korzysta z różnych źródeł informacji;
• wykazuje spostrzegawczość i czujność ortograficzną;
• prowadzi regularnie słowniczek ortograficzny, gromadzący poznawany materiał;
• poprawnie rozwiązuje krzyżówki, rebusy, łamigłówki ortograficzne...;
• umiejętnie stosuje zasady gier językowych i ortograficznych;
• wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym zwracając szczególną uwagę na zastosowanie wyrazów z ortogramami;
• wygłasza z pamięci krótkie teksty poetyckie;
• czyta cicho ze zrozumieniem, przestrzega znaków interpunkcyjnych, zwraca uwagę na ortogramy, wskazuje je i określa zastosowaną zasadę ortograficzną;
• dokonuje analizy i interpretacji tekstu lirycznego, zawierającego wyrazy z ortogramami;
• uważnie czyta instrukcje dla ucznia i polecenia zadań testowych;
• potrafi zilustrować ruchem poznawane wyrazy w zabawach muzyczno – ruchowych;
• pisze różne formy (ogłoszenie, zaproszenie, plan wydarzeń, przepis na wykonanie czegoś, życzenia, list, sprawozdanie) zgodnie z tematem i regułami ortograficznymi;
• samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela redaguje zdania złożone współrzędnie i podrzędnie (bez terminów) z zastosowaniem wyrazów zawierających ortogramy;
• wykorzystuje komputer w doskonaleniu umiejętności ortograficznych;
• chętnie uczestniczy w zajęciach, przejawiając różne formy aktywności;
• samodzielnie pracuje nad powierzonym zadaniem;
• kształci zdolności manualne, muzyczne, aktorskie, dykcyjne i inne;
• umiejętnie współpracuje w grupie;
• chętnie bierze udział w konkursach ortograficznych;
• potrafi dokonać właściwej samokontroli i samooceny;
• wykorzystuje swoje mocne strony i doskonali słabe;
• stosuje zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych;
• rozwija swoje zainteresowania ortografią.