W ramach działań wspierających edukację włączającą w naszej szkole realizowany jest cykl zajęć rozwijających umiejętności społeczne uczniów. Pomysł na te warsztaty powstał na podstawie obserwacji pracy w szkołach zagranicznych (job shadowing) oraz kursów dla nauczycieli dotyczących edukacji specjalnej, zrealizowanych w ramach programu Erasmus+. Zajęcia te łączą trening umiejętności społecznych i emocjonalnych z realnym ćwiczeniem ich w przestrzeni poza szkołą.
Po co uczymy umiejętności społecznych?
Uczniowie z różnymi potrzebami edukacyjnymi często potrzebują konkretnego, praktycznego wsparcia w rozwijaniu umiejętności codziennego życia – zwłaszcza tych, które są kluczowe w kontaktach z innymi ludźmi. Trening umiejętności społecznych (TUS) pomaga im nie tylko lepiej funkcjonować w społeczeństwie, ale także zwiększa ich poczucie sprawczości i przynależności.
Temat przewodni: Świąteczne życzenia i życie społeczne
Jednym z bloków tematycznych była nauka składania życzeń i wysyłania kartek z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Zajęcia miały na celu rozwijanie i podtrzymywanie więzi emocjonalnych z bliskimi, a także naukę właściwego zachowania w przestrzeni publicznej.
Czego uczyliśmy się w szkole?
-
Dlaczego składamy życzenia i komu?
-
Jakie formy życzeń są odpowiednie?
-
Jak adresować kopertę i gdzie przykleić znaczek?
-
Jak wygląda nadawanie przesyłki na poczcie?
-
Jak zachowywać się kulturalnie w kolejce?
Uczniowie uczestniczyli w rysunkowej burzy mózgów, odgrywali scenki w parach, trenowali przyjmowanie i składanie życzeń. Ćwiczyli również mówienie „dzień dobry”, „do widzenia”, cierpliwe czekanie oraz komunikowanie swoich potrzeb.
Nauka w realnym świecie
Po treningu w klasie nadszedł czas na praktykę. Uczniowie odwiedzili pobliską pocztę, gdzie samodzielnie wrzucili swoje kartki do skrzynki nadawczej, kupili znaczki, a wcześniej – własnoręcznie przygotowali życzenia. Zorganizowano także zakupy w sklepie oraz wspólne wyjście do kawiarni, podczas którego dzieci ćwiczyły składanie zamówienia, zachowywanie się przy stoliku i płacenie przy kasie.
Emocjonalna wartość tych działań
Zajęcia miały także wymiar emocjonalny – uczniowie rozmawiali o tym, dlaczego wysyłanie kartek i składanie życzeń jest ważne. Wspólnie zastanawiali się, jak podtrzymywać relacje z osobami, które są dla nas ważne i co czujemy, gdy dostajemy życzenia. Dzięki temu nie tylko nabyli praktyczne umiejętności, ale także rozwijali empatię i uważność na drugiego człowieka.
Efekt Erasmus+
Ten cykl zajęć jest jednym z przykładów, jak wiedza i inspiracje zdobyte podczas mobilności Erasmus+ mogą przekładać się na realne działania w naszej szkole. Dzięki wsparciu programu mogliśmy wzbogacić codzienną pracę o sprawdzone, europejskie rozwiązania wspierające rozwój uczniów w duchu włączania i samodzielności.