W roku szkolnym 2025/26 uczniowie klasy 8. poznają podstawy genetyki i ekologii. Uczą się o budowie DNA (ADN), dziedziczeniu cech (herencia de los rasgos) oraz zależnościach między organizmami i środowiskiem (organismos y medio ambiente). Wykorzystują słownictwo w języku hiszpańskim podczas ćwiczeń i zadań utrwalających.

DNA
Na lekcji uczniowie poznają budowę i znaczenie DNA (ADN). Dowiadują się, że DNA jest nośnikiem informacji genetycznej, która decyduje o cechach organizmu. Poznają podstawowe pojęcia i słownictwo w języku hiszpańskim, np. gen, cromosoma, molécula de ADN.
DNA/RNA
Na lekcji uczniowie porównują DNA (ADN) i RNA (ARN). Poznają ich budowę, znaczenie oraz różnice w funkcjach – DNA przechowuje informację genetyczną, a RNA uczestniczy w jej odczytywaniu. Uczniowie utrwalają słownictwo w języku hiszpańskim, m.in. nucleótido, doble hélice, ribosa, uracilo.
Mitoza
Na lekcji uczniowie poznają proces mitozy (mitosis) – podziału komórki, w wyniku którego powstają dwie identyczne komórki potomne. Omawiają etapy mitozy i jej znaczenie dla wzrostu oraz regeneracji organizmu, poznając przy tym podstawowe pojęcia w języku hiszpańskim, np. célula madre, núcleo, cromosoma, división celular.
Mejoza
Na lekcji uczniowie poznają proces mejozy (meiosis) – podział komórki, w wyniku którego powstają komórki rozrodcze z połową liczby chromosomów. Omawiają etapy mejozy, jej znaczenie dla dziedziczenia cech oraz utrwalają słownictwo w języku hiszpańskim, np. gametos, cromosoma, división celular, haploide.
Mitoza vs. mejoza
Na lekcji uczniowie porównują mitozę (mitosis) i mejozę (meiosis). Dowiadują się, że mitozę wykorzystuje wzrost i regeneracja organizmu, prowadzi do powstania dwóch identycznych komórek (células idénticas), natomiast mejoza prowadzi do powstania czterech komórek rozrodczych z połową liczby chromosomów (células haploides), co jest ważne dla dziedziczenia cech.
Genetyka klasyczna
Na lekcji  pod koniec października uczniowie poznają genetykę klasyczną (genética clásica), czyli zasady dziedziczenia cech według Gregora Mendla. Uczą się o genach (genes), allelach (alelos), genotypie (genotipo) i fenotypie (fenotipo), a także rozwiązują proste zadania ilustrujące krzyżówki genetyczne i prawa dziedziczenia.
Choroby genetyczne
W listopadzie na lekcji uczniowie poznają choroby genetyczne (enfermedades genéticas) – ich przyczyny, sposób dziedziczenia i wpływ na organizm. Uczą się podstawowego słownictwa w języku hiszpańskim, np. mutación, gen, herencia, oraz omawiają przykłady wybranych chorób.
Choroby sprzężone
Na lekcji uczniowie poznają choroby sprzężone z płcią (enfermedades ligadas al sexo) oraz uczą się, jak analizować ich dziedziczenie. Rozwiązują krzyżówki genetyczne (cruces genéticas), utrwalając wiedzę o genach (genes), allelach (alelos) i wzorach dziedziczenia (patrones de herencia).



 PL
PL EN
EN DE
DE 
 
 
 
 






