W ramach działań wspierających edukację włączającą w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów klas starszych, poświęcone bardzo ważnemu tematowi: stawianiu granic i budowaniu szacunku dla wspólnej nauki.
Zajęcia rozpoczęły się od rozmowy na temat tego, po co przychodzimy do szkoły, co nam pomaga w nauce, a co przeszkadza. Uczniowie wymieniali swoje potrzeby – od spokoju, przez skupienie, po poczucie bezpieczeństwa. Prowadzący zachęcali do refleksji nad tym, że każdy ma prawo do nauki w przyjaznych warunkach, niezależnie od tego, z jakimi trudnościami się mierzy.
W kolejnych etapach warsztatów uczniowie:
-
uczyli się rozpoznawać sytuacje, w których ich granice są naruszane,
-
poznawali sposoby na asertywne wyrażanie siebie,
-
zastanawiali się, jak reagować, gdy ktoś przeszkadza w lekcji – tak, by zachować szacunek, ale też zadbać o własne prawo do spokojnej nauki.
Szczególną uwagę zwrócono na sytuacje, w których zachowanie jednego ucznia wpływa na całą klasę. Prowadzący zachęcali do tego, by nie wzmacniać niepożądanych zachowań (np. śmiechem czy komentowaniem), lecz tworzyć wspierające środowisko, w którym każdy wie, że jego potrzeby są ważne.
Warsztaty te miały na celu nie tylko rozwijanie kompetencji społecznych, ale także budowanie poczucia odpowiedzialności za atmosferę w klasie. Były także okazją do poruszenia trudnych tematów w bezpiecznej i otwartej formie, dostosowanej do wieku uczniów.
Dzięki takim spotkaniom uczniowie lepiej rozumieją, jak dbać o siebie nawzajem, jak mówić o swoich potrzebach i jak współtworzyć środowisko, w którym każdy może czuć się ważny i bezpieczny.