1. Na czym polega nauczanie dwujęzyczne w szkole podstawowej?
Nauczanie dwujęzyczne to typ nauczania, który wykorzystuje język ojczysty i język obcy w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących. Nauczyciel realizuje treści programowe z wybranych zajęć edukacyjnych w dwóch językach. To zintegrowane nauczanie przedmiotowo–językowe. Uczeń poznaje słownictwo z różnych dziedzin, ale także inny sposób opisywania i nazywania zjawisk, a co za tym idzie zyskuje szersze perspektywy poznawcze.
2. Jakie są cele nauczania dwujęzycznego?
Zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego i zapewnienie uczniom rozwoju możliwości intelektualnych i językowych. Osiągnięcie poziomu swobodnego używania języka obcego oraz opanowanie bazy językowej w zakresie słownictwa z danego przedmiotu. Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w klasach dwujęzycznych w szkołach ponadpodstawowych, a w dalszej perspektywie do studiów w Polsce i za granicą. Stosowanie języka obcego jako narzędzia poznawczego i komunikacyjnego.
3. Jak w praktyce wyglądają lekcje przedmiotów nauczanych dwujęzycznie?
Nasza szkoła prowadzi klasy dwujęzyczne angielskie i hiszpańskie realizujące nauczanie wybranych przedmiotów w tych językach. Język obcy jest wprowadzany stopniowo, jako drugi język nauczania. Nauczyciele przedmiotów nauczanych dwujęzycznie dostosowują poziom języka do możliwości grupy. Na lekcji przeważają metody aktywizujące oraz praca w małych grupach. Nowe słowa i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji, a następnie utrwalane. Teksty pisane oraz inne materiały, wykorzystywane na zajęciach są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów. Nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy zarówno tradycyjnych metod oraz możliwości jakie dają nowoczesne technologie. Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściej rozmawiać w języku obcym między sobą oraz z nauczycielem.
4. Jakie korzyści płyną z nauczania dwujęzycznego?
Uczeń zyskuje możliwość opanowania języka angielskiego lub hiszpańskiego na wysokim poziomie z bogatym zasobem specjalistycznego słownictwa z kilku dziedzin wiedzy. Aby uzyskać taki cel, oferujemy naukę języka angielskiego w rozszerzonym wymiarze. Ponadto wybrane przedmioty są częściowo nauczane w języku angielskim. Poza tym język angielski jest wykorzystywany podczas realizacji projektów eTwinning oraz projektów Erasmus+ (wymiany uczniów), co da młodzieży możliwość praktycznego wykorzystywania zdobytych umiejętności. W przypadku języka hiszpańskiego nauka rozpoczyna się od podstaw, a na pozostałych przedmiotach słownictwo wprowadzane jest stopniowo w tempie dostosowanym do możliwości uczniów.
5. Jakie wymagania muszą spełnić kandydaci do oddziału dwujęzycznego?
Uczniowie aplikujący do oddziału dwujęzycznego muszą posiadać świadectwo ukończenia klasy szóstej oraz zobowiązani są do napisania testu predyspozycji językowych. Test sprawdza umiejętności językowe kandydató. Test do klasy angielskiej przeprowadza się w języku angielskim, a do klasy hiszpańskiej w języku polskim. Badana jest pamięć, rozumienie tekstu oraz relacje składniowe (np. ćwiczenia na uzupełnianie luk, kolejność zdań „rozsypanego tekstu”), rozumienie leksyki, wyobraźnię i domysły językowe, selekcję informacji (wyciąganie wniosków z podanych, różnorodnych informacji), rozumienie przez analogię oraz dedukcję językową. Test ma na celu zbadanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia, zapamiętywania usłyszanych lub zapisanych informacji niezbędnych podczas nauki przedmiotu w języku obcym.
6 Jakimi cechami powinien charakteryzować się kandydat do klasy dwujęzycznej?
Posiadać szerokie zainteresowania; mieć dobrą pamięć; lubić podróże i być ciekawym świata; być śmiałym, otwartym, łatwo nawiązującym kontakty z ludźmi, odznaczać się tolerancją i empatią; umieć pracować w grupach; być wytrwałym w dążeniu do celu.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z poszczególnych lekcji i projektów realizowanych przez uczniów.